Hałas we wnętrzu

Które auta są najcichsze, a które najgłośniejsze w klasie podczas jazdy z prędkością 130 km/h? Oto ranking najcichszych i najgłośniejszych samochodów w poszczególnych klasach.

Rozwijająca się infrastruktura drogowa w Polsce sprawia, że kierowcy coraz częściej poruszają się z wyższymi prędkościami niż dotychczas. 130-140 km/h na autostradzie jest nie tylko dopuszczalną prędkością, ale i optymalną dla wielu aut, łączącą względną ciszę w środku z bezpieczeństwem i szybkością dotarcia na miejsce. Przebadano samochody aż z 13 segmentów pod kątem wydzielanego we wnętrzu hałasu przy prędkości 130 km/h. Właśnie przy takim parametrze mieści się europejski standard pomiarów, dzięki czemu uzyskane wyniki można porównać do poprzedników.

Najtańsze = najgłośniejsze

Samochody wydzielające największy hałas mieszczą się w segmencie aut mini – średni wynik 72,9 dB wynika z ich niskiej ceny i oszczędnościach w wykończeniu, a także wyciszeniu. Po nich są samochody sportowe (72 dB) i kabriolety (71,6 dB). Auta miejskie są od nich tylko nieznacznie cichsze (71,5 dB), podobnie jak miejskie SUVy (71,2 dB). Pozostałe klasy aut mieszczą się w średnim rezultacie 70 dB albo niższym.

Przewaga aut premium

Pośród najlepszych w swoich klasach nie brakuje niespodzianek. Nieźle wypadają auta francuskie (zwycięstwo Renault Clio w autach miejskich i Peugeota 3008 w kompaktowych SUV-ach, a także drugie i trzecie miejsca w innych kategoriach) i Mini, które okazały się najlepiej wyciszonymi autami w klasie aut mini i miejskich SUV-ów. Im droższe auta, tym bardziej zyskuje wyciszenie samochodów Audi (SUV-y) i BMW (sportowe i kabriolety). Mercedes natomiast pokonał rywali w dziedzinie kompaktów i samochodów klasy wyższej.

Głośne „japończyki”

Słaby poziom wyciszenia przy prędkościach autostradowych wykazują auta japońskie. Przegrały w segmencie kompaktów (Honda Civic), klasy średniej (Toyota Avensis), kompaktowych SUV-ów (Suzuki SX4 S-Cross), miejskich minivanów (Nissan Cube) i dużych minivanów (Mazda 5), a także aut sportowych (Nissan 370Z). Uwagę zwraca przegrana dwóch Porsche – Panamery i Boxstera cabrio. Ciekawostka: zarówno najlepiej, jak i najgorzej wyciszonymi miejskimi SUV-ami zostały samochody Mini. Paceman wygrał, a na końcu znalazł się Countryman.

Poziom hałasu przy 130 km/h

Auta mini

Średnia głośność:  72,9 dB

Najlepsi Rezultat Najgorsi Rezultat
Mini Cooper S 69,8 dB Abarth 500C 74,8 dB
Volkswagen Up! 1.0 70,2 dB Toyota Aygo 1.0 75,0 dB
Renault Twingo Sce 90 70,3 dB Smart Cabrio Brabus 75,8 dB

Auta miejskie

Średnia głośność:  71,5 dB

Najlepsi Rezultat Najgorsi Rezultat
Renault Clio 0,9 Tce 66,7 dB Citroen C3 1.6 Hdi 73,6 dB
Hyundai i20 1.2 67,7 dB Peugeot 208 Gti 83,8 dB
Skoda Fabia 1.2 TSI 69,0 dB Volkswagen Polo GTI 74,1 dB

 

Kompakty

Średnia głośność:  69,7 dB

Najlepsi Rezultat Najgorsi Rezultat
Mercedes CLA 200 Sh. Br. 66,0 dB Kia Cee’d 1.6 CRDi 73,5 dB
Volkswagen Jetta 1.2 TSI 66,6 dB Renault Megane RS 73,5 dB
Opel Astra ST 2.0 CDTI 66,8 dB Honda Civic Type-R 74,2 dB