Porównanie C3, Clio, 208

Peugeot 208 i Renault Clio to dwa najlepiej sprzedające się auta z Francji. Klientów chce im podebrać Citroen C3. I ma na to spore szanse. Oto porównanie tych trzech modeli na podstawie materiału z tygodnika Motor.

Auta miejskie niekoniecznie muszą być „prosto z raju”, jak przed laty reklamowano Renault Clio. Nie muszą mieć też rekordowo obszernych wnętrz, ani wyszukanych materiałów w kabinie. Ale muszą jedno – wzbudzać sympatię. Atrakcyjnie stylizowane nadwozia 208 i Clio są zapewne ważnym elementem ich sukcesu. Przez 11 miesięcy 2016 r. na Renault skusiło się aż 280 604, a na Peugeota – 229 770 osób. To zapewniło im, odpowiednio, 3. i 6. miejsce w Europie. Wtedy też, poprzednia generacja C3 z wynikiem 121 965 szt. była z kolei na 33. pozycji.

Teraz, mamy już nowe wcielenie Citroena C3, który dojrzał i stał się bardziej awangardowy. Na deser otrzymał rozwiązania niespotykane u rywali, jak poduszki drzwi wypełnione powietrzem (Airbump) i kamerę pokładową (opcja za 1200 zł). W efekcie, w pierwszej połowie 2017 roku, sprzedano w Europie 157 tys. C3. To świetne „otwarcie”.

Ze smakiem

Wstęp do kabiny C3 oznacza przeniesienie do świata, w którym nie brakuje stylistycznych smaczków. Na desce rozdzielczej znalazła się tkanina, do zamykania drzwi służą skórzane „rączki”, a obszerne kieszenie w drzwiach wyłożono kontrastującym plastikiem. Obsługa C3 okazuje się bezproblemowa i całkiem konwencjonalna. Wyjątek stanowi automatyczna klimatyzacja (jednostrefowa), której ustawienia zmienia się poprzez 7-calowy ekran dotykowy.

Ale i rywale w swoich kabinach stawiają na oryginalność. W Clio elektroniczny prędkościomierz i niezbyt czytelny obrotomierz zostały zatopione w tubach, a konsola środkowa jakby „wisi” przed deską rozdzielczą. Peugeot ma z kolei zegary umieszczone na szczycie kokpitu i malutką kierownicę. Dzisiaj to rozwiązanie nie szokuje już tak jak w 2012 r., gdy 208 debiutowało. Ale za to obsługa tego auta jest najbardziej intuicyjna. Co więcej, tylko ono oferuje klimatyzacją dwustrefową oraz składany podłokietnik (ze schowkiem).

Citroen C3 - wymiary
Citroen C3 – wymiary

Wewnątrz Clio znalazło się najwięcej miękkich materiałów (górna część deski rozdzielczej), ale i tak nie sprawia ono równie solidnego wrażenia, co Citroen. Choć zarządzanie podstawowymi funkcjami nie jest trudne, przeszkadzają niezbyt dobre ergonomia i funkcjonalność. I tak przyciski Eco oraz tempomatu znalazły się na tunelu środkowym. Poza tym kieszenie w drzwiach są wąskie, a schowek przed pasażerem (tylko tu podświetlany) umieszczono tak, że otwierając go można uderzyć się w nogi.