TestyCitroen C3, Peugeot 208, Renault Clio – PORÓWNANIE

Citroen C3, Peugeot 208, Renault Clio – PORÓWNANIE

Peugeot 208 i Renault Clio to dwa najlepiej sprzedające się auta z Francji. Klientów chce im podebrać Citroen C3. I ma na to spore szanse. Oto porównanie tych trzech modeli na podstawie materiału z tygodnika Motor.

Auta miejskie niekoniecznie muszą być „prosto z raju”, jak przed laty reklamowano Renault Clio. Nie muszą mieć też rekordowo obszernych wnętrz, ani wyszukanych materiałów w kabinie. Ale muszą jedno – wzbudzać sympatię. Atrakcyjnie stylizowane nadwozia 208 i Clio są zapewne ważnym elementem ich sukcesu. Przez 11 miesięcy 2016 r. na Renault skusiło się aż 280 604, a na Peugeota – 229 770 osób. To zapewniło im, odpowiednio, 3. i 6. miejsce w Europie. Wtedy też, poprzednia generacja C3 z wynikiem 121 965 szt. była z kolei na 33. pozycji.

Teraz, mamy już nowe wcielenie Citroena C3, który dojrzał i stał się bardziej awangardowy. Na deser otrzymał rozwiązania niespotykane u rywali, jak poduszki drzwi wypełnione powietrzem (Airbump) i kamerę pokładową (opcja za 1200 zł). W efekcie, w pierwszej połowie 2017 roku, sprzedano w Europie 157 tys. C3. To świetne „otwarcie”.

Ze smakiem

Wstęp do kabiny C3 oznacza przeniesienie do świata, w którym nie brakuje stylistycznych smaczków. Na desce rozdzielczej znalazła się tkanina, do zamykania drzwi służą skórzane „rączki”, a obszerne kieszenie w drzwiach wyłożono kontrastującym plastikiem. Obsługa C3 okazuje się bezproblemowa i całkiem konwencjonalna. Wyjątek stanowi automatyczna klimatyzacja (jednostrefowa), której ustawienia zmienia się poprzez 7-calowy ekran dotykowy.

Ale i rywale w swoich kabinach stawiają na oryginalność. W Clio elektroniczny prędkościomierz i niezbyt czytelny obrotomierz zostały zatopione w tubach, a konsola środkowa jakby „wisi” przed deską rozdzielczą. Peugeot ma z kolei zegary umieszczone na szczycie kokpitu i malutką kierownicę. Dzisiaj to rozwiązanie nie szokuje już tak jak w 2012 r., gdy 208 debiutowało. Ale za to obsługa tego auta jest najbardziej intuicyjna. Co więcej, tylko ono oferuje klimatyzacją dwustrefową oraz składany podłokietnik (ze schowkiem).

Citroen C3 - wymiary
Citroen C3 – wymiary

Wewnątrz Clio znalazło się najwięcej miękkich materiałów (górna część deski rozdzielczej), ale i tak nie sprawia ono równie solidnego wrażenia, co Citroen. Choć zarządzanie podstawowymi funkcjami nie jest trudne, przeszkadzają niezbyt dobre ergonomia i funkcjonalność. I tak przyciski Eco oraz tempomatu znalazły się na tunelu środkowym. Poza tym kieszenie w drzwiach są wąskie, a schowek przed pasażerem (tylko tu podświetlany) umieszczono tak, że otwierając go można uderzyć się w nogi.

Sportowo i miękko

Za kierownicą Renault siedzi się nisko, a sportowe fotele (część pakietu GT Line) dają najlepsze podparcie. Szkoda tylko, że do wysunięcia zagłówka trzeba użyć tak wiele siły. Clio, podobnie jak Citroen, ma płynną regulację oparcia, co owocuje tym, że w obu bez problemu można odnaleźć się za kierownicą.

Fotele C3 są szerokie jak w luksusowej limuzynie i zamontowane najwyżej spośród aut w porównaniu. Nie siedzi się w nich, tylko się w nie… „zatapia”. W Peugeocie siedzenia są już zbyt miękkie i wyposażone jedynie w skokową regulację pochylenia oparcia.

Zarówno w Citroenie, Peugeocie, jak i Renault lusterka przymocowano do poszyć drzwi. To wprawdzie dość drogie rozwiązanie, ale i sprawiające, że nie zlewają się one z przednimi słupkami. Najlepszą widoczność zapewnia jednak Clio, w którym słupek środkowy nawet po maksymalnym odsunięciu fotela od pedałów nie zasłania widoku w prawo. W C3 i 208 „ląduje” on akurat na linii wzroku kierowcy.

Peugeot 208 - wymiary
Peugeot 208 – wymiary

Choć pomiary wskazują inaczej, jedynie pasażer Citroena za wysokim kierowcą (ok. 185 cm wzrostu) jest w stanie wcisnąć się na kanapę. Przeszkadza tutaj tylko ograniczona przestrzeń na głowy. U rywali fotel kierowcy w pozycji najbardziej do tyłu niemal opiera się o siedzisko. Mimo tego najwięcej miejsca (przy siedzeniu 1 m od pedałów) w drugim rzędzie oferuje 208, które i tak jest wyraźnie ciaśniejsze od np. Hyundaia i20. Renault ma zaś zdecydowanie najwęższą kabinę pasażerską.

3 kontra 4 cylindry

Wraz z liftingiem przeprowadzonym w zeszłym roku Clio nie tylko otrzymało w pełni diodowe lampy przednie (u rywali nie ma nawet „ksenonów”), ale i nowy układ napędowy. 1,2-litrowy silnik (118 KM) po raz pierwszy w tym modelu połączono z 6-biegową przekładnią ręczną. I wyszło mu to tylko na dobre. Nie dość, że pracuje ona na krótkich drogach i dokładnie, to jeszcze została bardzo dobrze zestopniowana. Dzięki temu na 4. przełożeniu (w zakresie 60-100 km/h) Renault jest najszybsze (7,6 s wobec 7,7 s w C3 i 8,6 s w 208).

3-cylindrowy silnik o mocy 110 KM błyszczy za to niemal pod każdym względem. Mimo że do 100 km/h C3 i 208 są nieco wolniejsze niż Renault (9,7 i 9,9 s wobec 9,4 s), to na co dzień mają przyjaźniejszą charakterystykę. Ich jednostki znoszą toczenie z wałem korbowym kręcącym się przy minimalnych obrotach, wyraźnie ożywają powyżej 1500 obr./min i później z łatwością pchają wskazówkę obrotomierza w prawo. Zużycie paliwa utrzymuje się na niskim poziomie (średnio: 6,0 i 5,9 l/100 km, odpowiednio w C3 i 208).

Renault Clio - wymiary
Renault Clio – wymiary

4-cylindrowe serce Renault w mieście potrzebuje około 1-1,2 l benzyny więcej niż rywale, a poza nim, m.in. dzięki 6 biegom zużywa jej niewiele więcej. Średnio to 6,7 l/100 km. Ale silnik Clio później budzi się do życia (przy ok. 2000 obr./min) i nigdy nie osiąga tak dużej werwy jak 1.2 PureTech. Ma nad nim jedną przewagę – brzmi przyjemnie. Zachrypnięte, warkotliwe dźwięki w C3 i 208 owszem są rasowe, ale nie każdemu odpowiadają. Godny uwagi jest jednak fakt, że ich silniki praktycznie nie wytwarzają wibracji.

Z różnych światów

Już od pierwszych metrów Clio zdradza dynamiczny charakter i daje sporo frajdy. W zakrętach zachowuje się jakby było starym znajomym – pewnie i przewidywalnie. Choć nie jest bezbłędny, jego układ kierowniczy spośród rywali przekazuje najwięcej informacji z kół.

C3 nie można odmówić bezpiecznego prowadzenia. W łuku przez długi czas pozostaje neutralne, a jego ESP ingeruje niezwykle płynnie. W odróżnieniu od poprzednika Citroen nie pozwala sobie na nadmierne przechyły, ani kołysanie przy nagłych manewrach i ma niezły, lekko pracujący układ kierowniczy.

Porównanie C3, Clio, 208 2

Pomiędzy C3 a Clio idealnie wpisuje się 208. Nieco chętniej niż Citroen wdraża ruchy kierownicy na koła, ale przy okazji nieco bardziej od nich izoluje. Prowadzi się łatwo i z dużą lekkością. Szkoda tylko, że spod jego podłogi czasem dobiegają głuche stuki, obce rywalom.

Pod względem komfortu bryluje Citroen. Większość nierówności gasi z łatwością i w dojrzały sposób. Najbardziej zwarte Clio przekazuje z kolei najwięcej informacji o stanie nawierzchni, choć robi to w sposób całkiem sprężysty, przez co absolutnie nie męczy. Zawieszenie Peugeota bywa nieharmonijne. Z jednej strony dość gładko pokonuje np. zapadnięte studzienki, a z drugiej – na łączeniach różnych rodzajów asfaltu wprowadza pewien dyskomfort.

Francuskie bestsellery powinny mieć się na baczności. Najnowsze C3 – górą.

Dane techniczne

Citroen C3 Peugeot 208 Renault Clio
Silnik  benzynowy, turbo benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1199 cm3 1199 cm3 1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R3/12 R4/16
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna 110 KM/5500 110 KM/5500 118 KM/5000
Maks. moment obrotowy 205 Nm/1500 205 Nm/1500 205 Nm/2000
Napęd przedni przedni przedni
Skrzynia biegów man./5-biegowa man./5-biegowa man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz. tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość 400/175/148 cm 397/174/146 cm 407/173/145 cm
Rozstaw osi 254 cm 254 cm 259 cm
Średnica zawracania 10,9 m 10,4 m 10,6 m
Masa/ładowność 1050/550 kg 1060/552 kg 1090/569 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 300/922 l 285/1076 l 300/1146 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95) 50 l (Pb 95) 45 l (Pb 95)
Opony 205/55 R16 195/55 R16 195/55 R16

 

Osiągi (dane producenta)

Citroen C3 Peugeot 208 Renault Clio
Pręd. maksymalna 188 km/h 190 km/h 199 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,3 s 9,6 s 9,2 s
Zużycie paliwa 5,5/4,0/4,6 5,2/3,7/4,3 6,8/4,5/5,3
Zasięg 980 km 1160 km 850 km

 

Dane testowe

Citroen C3 Peugeot 208 Renault Clio
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 43,6 m 44,6 m 43,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,7 dB 60,4 dB 60,3 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,3 dB 66,6 dB 65,6 dB
Rzeczywista prędkość** 95 km/h 96 km/h 96 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,9 2,9 2,7
Testowe zużycie paliwa*** 7,3/4,7/6,0 7,1/4,7/5,9 8,4/5,0/6,7
Rzeczywisty zasięg 750 km 850 km 670 km

 

Wyniki testu

Maks pkt. Citroen C3 Peugeot 208 Renault Clio
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 30 14 15 13
Wykończenie i ergonomia 20 17 16 15
Wyciszenie 10 6 5 6
Bagażnik 10 5 5 5
Suma 70 42 41 39
Układ napędowy
Osiągi 20 15 14 15
Praca silnika 10 9 9 8
Skrzynia biegów 10 7 7 9
Zużycie paliwa 20 19 19 17
Suma 60 50 49 49
Właściwości jezdne
Trzymanie się drogi 20 14 15 16
Komfort jazdy 10 9 7 7
Układ kierowniczy 10 7 7 8
Suma 40 30 29 31
Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 12 8 7
Hamulce 10 4 3 4
Suma 30 16 11 11
SUMA (bez kosztów) 200 138 130 130
MIEJSCA   1 2 2

 

Maks pkt. Citroen C3 Peugeot 208 Renault Clio
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 60 37 34 35
Poziom wyposażenia 30 14 13 19
Wyposażenie dodatkowe 10 5 5 4
SUMA 100 56 52 58
Razem 300 194 182 188
MIEJSCA   1 3 2

 

Podsumowanie

Najnowszy Citroen przebojem wdarł się do grona aut miejskich. Jest stylowy, solidnie wykończony i ma całkiem obszerną kabiną. Na dodatek zapewnia wysoki ogólny komfort, prowadzi się nieźle i oferuje niedostępne u rywali wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Drugie Clio to dynamiczny charakter, ale i najmniejsza kabina. Ostatnie 208 jest największe wewnątrz, łatwe w obsłudze i ma świetny silnik – identyczny jak w C3.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji