Elektroniczna książka serwisowa

Coraz więcej producentów odchodzi od prowadzenia papierowej książki serwisowej. W elektronicznej książce serwisowej przeszłość auta sprawdzimy już tylko w ASO.

Kierowcy przyzwyczaili się, że dokumentację z przeprowadzonych w samochodzie napraw znajdą w książeczce serwisowej. To już nie dotyczy wszystkich aut. Część producentów zrezygnowała z tego rodzaju dokumentacji na rzecz elektronicznych książek serwisowych (EKS). Niektórzy dokonali zmian już kilka lat temu, u niektórych to zeszłoroczna nowość. Nie brakuje firm oferujących nabywcy wybór elektronicznej lub papierowej książki serwisowej lub stosującej dokumentację w obu formach.

Zalety elektronicznej książki serwisowej

Według firm motoryzacyjnych nowa forma dokumentacji serwisowej niesie ze sobą szereg zalet dla użytkowników. Wszystkie informacje z przeglądów trafiają wtedy do centralnej bazy danych marki, dzięki czemu są dostępne w jednym miejscu w Internecie i w razie potrzeby zostaną udostępnione zainteresowanym osobom. Nowe rozwiązanie ma też wpłynąć na spokój i wygodę kierowców. Nie trzeba będzie się już martwić o zgubienie lub zniszczenie książeczki. Zadaniem elektronicznych książek jest też ograniczenie manipulowania wpisami z drukowanych książek. Ma tym samym wzrosnąć wiarygodność dokumentacji sprzedawanych aut.

Trzeba zapłacić za dostęp do EKS

Dostęp do EKS jest, niestety, zazwyczaj płatny i niezależne warsztaty nie zawsze podejmują się wykupowania ich dostępu. Oznacza to, że nie mogą tym samym zamieścić wpisu z przeprowadzonych działań, a tego wymaga gwarancja pojazdu. Wtedy pozostaje serwisowanie auta w ASO, które powinny mieć dostęp do elektronicznej bazy serwisowej.

Typy wydawanych książek serwisowych

Marka Typ
Alfa Romeo papierowa
Audi elektroniczna od 2005 roku
BMW/Mini elektroniczna od 2005 roku
Citroen papierowa
Dacia papierowa (może być elektroniczna)
Fiat papierowa
Ford w obu formach
Honda w obu formach
Hyundai papierowa
Jaguar elektroniczna od 2013 roku
Jeep papierowa
Kia w obu formach
Land Rover elektroniczna od 2014 roku
Lexus papierowa
Mazda elektroniczna od 2006 roku
Mercedes elektroniczna od 2010 roku
Peugeot papierowa (może być elektroniczna)
Renault papierowa (może być elektroniczna)
Seat papierowa
Skoda elektroniczna od 2013 roku
Smart elektroniczna od 2010 roku
Toyota papierowa
Volkswagen elektroniczna od czerwca 2017 r.
Volvo papierowa