Zimowa eksploatacja

Zimowa eksploatacja różni się od tej w lecie. Niskie temperatury odbijają się nie tylko na wytrzymałości akumulatorów, ale też na gęstości olejów czy składzie LPG. O czym warto wiedzieć i pamiętać podczas użytkowania samochodu w mroźne dni.

1 Czy warto kupić droższy akumulator o podwyższonych parametrach?

AkumulatoryDo większości aut bez współczesnej technologii (typu system Start-Stop lub odzyskiwanie energii przy hamowaniu) wystarczy zwykły akumulator, bez podwyższonych parametrów. Proste baterie na ogół wystarczają i nie sprawiają problemów.

2 Czy arktyczny olej napędowy poprawi pracę silnika zimą?

Tak, jeżeli temperatury spadną poniżej punktu mętnienia paliwa zimowego. Jednak nie powoduje on wzrostu osiągów silnika.

3 Czy paliwo może zamarznąć podczas jazdy?

Benzyna nigdy nie zamarza, a nawet niskiej jakości olej napędowy może jedynie krzepnąć na postoju i po nocy spędzonej na mrozie unieruchomić diesla. Natomiast w czasie jazdy paliwo w systemie common rail nagrzewa się nawet do kilkudziesięciu stopni i wtedy ryzyko blokady filtra spada właściwie do zera.

4 Czy oleje silnikowe 0W lub 5W dają przewagę zimą nad olejami 10W?

Olej 5WTak, gdyż mają mniejszą lepkość. Pozwala to skrócić czas tzw. suchego startu, czyli pracy silnika niemal na sucho podczas przeciskania się oleju przez kanały w silniku. Zimne rozruchy negatywnie wpływają na trwałość jednostki, dlatego warto wybrać olej o niskiej lepkości. Trzeba tylko sprawdzić, czy producent auta dopuszcza jego stosowanie.

5 Czy na mrozie ma sens rozgrzewanie uruchomionego silnika na postoju?

Tą metodę kiedyś praktykowano na starych silnikach z gaźnikiem, które podczas mrozów ledwo jechały. Współczesne auta, wyposażone we wtrysk paliwa, nie mają już tego problemu. Jazdę można rozpocząć już niedługo po uruchomieniu, ponieważ uwalnia się wtedy więcej energii nagrzewającej jednostkę. Zimny silnik należy jednak traktować delikatnie.

6 Czy zimą silnik ma większe osiągi?

Lepsze osiągi zimąTak, jeżeli sama jednostka i olej będą odpowiednio rozgrzane, co zmniejsza opory. Zimne powietrze ma więcej tlenu, przez co niska temperatura zasysanego powietrza zwiększa moc silnika.

7 Czy bezpieczniejsze jest zakładanie lepszych opon na tył?

Obecnie kierowcy zakładają z tyłu lepsze opony również w autach przednionapędowych. Stabilizują one tylną oś i zmniejszają ryzyko zarzucenia bokiem. Samochody mają mocne strefy zgniotu jedynie z przodu, stąd uderzenia boczne są bardziej niebezpieczne. Dlatego warto odpowiednio „przygotować” tylną oś.

8 Czy mróz szkodzi silnikowi?

Jak silnik pracuje, mróz nie ma na niego negatywnego wpływu. Problematyczne są natomiast zimne rozruchy i nagrzewanie. Wtedy silnik bardziej się zużywa, a każdy rozruch jest porównywalny do 200 kilometrów jazdy.

9 Czy LPG jest wrażliwy na mróz?

LPGGaz LPG składa się z dwóch składników: propanu i butanu. Pierwszy z nich ma temperaturę parowania -42*C, natomiast butan zaledwie 0*C. Podczas zim sprzedawany autogaz powinien zatem zawierać więcej propanu. Jeśli gaz jest fałszowany i ma więcej butanu (tańszego zresztą), na mrozie może pozostać w fazie ciekłej. Uniemożliwia to jego przepływ do parownika.