Komputer diagnostyczny

By skasować błąd lub znaleźć przyczynę usterki w samochodzie, nie musimy jeździć do mechaników. Możemy zrobić to sami… smartfonem.

Nawet najprostsza operacja (typu skasowanie kontrolki „check engine”) w warsztacie może kosztować kilkadziesiąt złotych. W dobie popularyzacji smartfonów każdy może stać się mechanikiem w swoim garażu i samodzielnie zdiagnozować własny samochód. Aby tego dokonać, wystarczy ściągnąć odpowiednią aplikację na smartfon lub tablet oraz kupić interfejs diagnostyczny (koszt od 20 zł) – urządzenie wymagane do podpięcia pod gniazdo diagnostyczne w samochodzie, które umożliwi przesłanie danych na telefon. Interfejs, zwany często ELM 327, łączy się ze smartfonem za pomocą Bluetooth lub WiFi. Dostępne są także wersje z kablem USB do podłączenia do komputera. ELM 327 podłączamy do złącza OBD II w samochodzie.

Pasuje do każdego

Interfejs ELM 327
Interfejs ELM 327

Zdecydowana większość aut pod 2000 roku ma już nowoczesny system diagnostyki OBD II. W każdym aucie musi on kodować w identyczny sposób, dlatego za pomocą telefonu możemy sprawdzić praktycznie wszystkie modele, bez względu na markę. Gdy już podłączymy się do samochodu, mamy wgląd do parametrów rzeczywistej pracy silnika. Pobierane są z wielu czujników współpracujących z silnikiem i mogą być to m.in. napięcie ładowania, temperatura wody, ciśnienie ładowania lub sygnał sondy Lambda.

Wykryć źródło usterki

Złącze OBD II
Złącze OBD II

Obserwując podane wartości czasami możliwa jest samodzielna identyfikacja usterki auta. Przykładowo: jeśli wskaźnik doładowania nie osiąga wartości maksymalnej, mamy do czynienia z nieszczelnością układu dolotowego, a jeśli napięcie spoczynkowe akumulatora (przed uruchomieniem zimnego silnika) wynosi poniżej 12,5V, konieczne jest jego doładowanie. Oprócz wstępnej diagnostyki za pomocą telefonu możemy także wyświetlić kody błędów i usunąć je. Taką funkcję najczęściej mają płatne aplikacje o rozszerzonych możliwościach.

Oto pięć przykładowych aplikacji, dostępnych na system iOS lub Androida

PistonPiston (OBD2 & ELM 327)

Bezpłatna aplikacja na Androida, wymagająca adaptera Bluetooth lub WiFi, współpracującego z układem ELM 327. Oprócz sprawdzania i kasowania błędów umożliwia odczyt stopklatki, czyli danych z czujników zapamiętanych w momencie wystąpienia błędu.

Android

Torque proTorque Pro (OBD 2 & Car)

Płatna aplikacja (15 złotych), działająca na systemie Android i iOS. Oprócz podstawowych parametrów ma wiele innych funkcji, m.in. umożliwia odczytanie momentu obrotowego samochodu lub odczyt emisji CO2.

 

Android
iOS

DashCommandDashCommand – OBD-II

Aplikacja bezpłatna, dostępna na system iOS i Android. Oferuje nie tylko sprawdzenie licznych wartości (prędkość, obroty silnika, spalanie, czas jazdy), ale też możliwość zmiany sposobu ich przedstawienia (tabelki, wykresy lub zegary).

Android
iOS

OBD Car DoctorOBD Car Doctor

Aplikacja działająca na iPhone’ach i z systemem Android. Jej rozszerzona wersja, oprócz odczytywania podstawowych parametrów, oferuje możliwość prowadzenia dziennika wydatków na samochód, a także ocenić ekonomię jazdy.

Android
iOS

MyWheelsMyWheels – OBD II asystent

Aplikacja na Androida o rozszerzonych możliwościach – umożliwia sprawdzanie parametrów spalania/prędkości/temperatury silnika i powietrza i innych w czasie jazdy, a także podpowiada zmianę biegu i przypomina o przeglądach. Wylicza również koszty przebytych tras i koszty utrzymania auta.

Android