Diesel

Silniki wysokoprężne stopniowo tracą na popularności. Odnotowały nieznaczny wzrost udziału w zaledwie czterech na dwadzieścia krajach Europy.

Fakt, że kierowcy coraz rzadziej decydują się na samochód z silnikiem Diesla, jest znany nie od dziś. Ich coraz bardziej skomplikowana budowa i wyższa cena skutecznie odstraszają klientów, którzy wybierają jednostki benzynowe, nie różniące się już tak znacząco spalaniem jak kiedyś. Według danych z Jato Dynamics procent udziału pojazdów z jednostkami wysokoprężnymi w rynku spada regularnie od 2012 roku, a w obecnym osiągnął rekordowo niską wartość od ośmiu lat – 45,2%, co jest wynikiem o 4,1% niższym w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 roku. Stopniowo rosną „w siłę” silniki benzynowe (obecnie stanowią 49,2% udziału wśród wszystkich zarejestrowanych nowych aut osobowych w Europie) i napędy alternatywne, głównie hybrydowe. W 2017 roku „skusiło” się na nie o 55% więcej nabywców niż rok wcześniej (ponad 213 tys. aut przy 137 tys. w 2016 roku).

Rejestracje aut w podziale na rodzaje silnika w 1. półroczu 2017 r. (Europa)

Procentowy udział Zmiana
Silnik benzynowy 49,2% 2,8%
Silnik Diesla 45,2% -4,1%
Napędy alternatywne 5,6% 1,3%

Europa jeździ „benzyniakami”

Diesli sprzedaje się coraz mniej w aż 16 z 20 największych rynków Europy, w których nabywców znajduje 97% wszystkich aut z Europy. Nieznaczny wzrost ich udziału odnotowano w Danii, Islandii, Holandii i we Włoszech. Największy spadek nastąpił natomiast w Luksemburgu. Również Polacy „przesiadają” się na auta benzynowe, bo wybrało je o 3,5% więcej osób niż w 2016 roku. Diesle nie powinny jednak szybko zniknąć z rynku. Wciąż są głównym motorem w segmencie klasy wyższej (82% udziału w sprzedaży), średniej (73%), luksusowej (57%) i SUV-ach (58%).

Zmiana popularności diesli w 20 krajach Europy

Kraj I-VI 2016 r. I-VI 2017 r. Zmiana
Austria 57,3% 51,1% -6,2%
Belgia 51,2% 46,2% -5,0%
Czechy 43,3% 39,2% -4,1%
Dania 35,2% 35,9% 0,7%
Finlandia 33,9% 32,9% -1,0%
Francja 52,8% 47,9% -4,9%
Grecja 54,0% 44,4% 9,6%
Hiszpania 57,0% 50,0% -7,0%
Holandia 17,6% 17,8% 0,2%
Irlandia 70,4% 66,0% -4,4%
Islandia 43,7% 45,1% 1,4%
Luksemburg 63,5% 53,2% -10,3%
Niemcy 46,8% 41,2% -5,6%
Norwegia 31,8% 25,8% -6,0%
Portugalia 63,5% 61,4% -2,1%
Polska 31,2% 27,7% -3,5%
Szwajcaria 38,9% 37,1% -1,8%
Szwecja 53,4% 51,5% -1,9%
Wielka Brytania 47,9% 43,8% -4,1%
Włochy 54,7% 56,2% 1,5%