Wpływowa amerykańska organizacja konsumencka podjęła temat zużycia oleju w relatywnie nowych samochodach i wskazała modele, które „biorą” go zbyt dużo.

Consumer Reports opiera się na danych zebranych od 498 tysięcy właścicieli samochodów z lat modelowych 2010-2014. 98% deklaruje, że nie musi dolewać oleju pomiędzy wymianami. – Ale nawet jeśli problem dotyczy tylko 2% pojazdów, (w przypadku rynku amerykańskiego) oznacza to, że boryka się z nim 1,5 mln aut produkowanych w ciągu tych 5 lat – mówi Mark Rechtin z redakcji Consumer Reports. – O ile spalanie oleju w aucie z przebiegiem 160 tys. km jest normalne, o tyle dolewanie 1 litra lub więcej pomiędzy wymianami w przypadku nowszych modeli jest nie do zaakceptowania.

Większość współczesnych aut ma na desce rozdzielczej kontrolkę sygnalizującą niski poziom oleju, jednak w sytuacji, gdy właściciel nie zwraca na nią uwagi, może dojść do poważnego uszkodzenia silnika.

Które modele borykają się z nadmiernym spalaniem oleju? Najczęściej wspominane są samochody Audi z silnikami 2.0 TFSI i 3.0 V6, BMW z jednostkami 4.8 V8 i 4.4 biturbo V8 oraz Subaru zasilane bokserami 2.0, 2.5 i 3.6. W przypadku Audi i BMW normą jest zużycie 1 l oleju na 600-700 mil (960-1120 km), a w przypadku Subaru – na 1000-1200 mil (1600-1920 km).

W swoim materiale Consumer Reports zwrócił się do producentów aut zużywających nadmierne ilości oleju i ich właścicieli z apelem o naprawę silników, nim upłynie fabryczna gwarancja. Amerykański rzecznik Audi skomentował badanie i wskazał, że firma nie zanotowała ponadprzeciętnej liczby skarg na zużycie oleju poza pozwem właścicieli modeli A4, A5 i Q5 z silnikiem 2.0 TFSI, który to zmierza do rozstrzygnięcia bez orzekania o winie. Przedstawiciele BMW wskazali, że zużycie modelu nie oznacza nadmiernego zużycia silnika. Niektóre modele mogą spalać go w ilości 1 l na 1200 km, a warianty sygnowane przez M GmbH – nawet 2,5 l na 1600 km. Firma prowadzi jednak w tej sprawie kampanię serwisową dla aut zasilanych jednostką 4.4 V8. Rzecznik Subaru oświadczył, że zużycie oleju różni się zależnie od trybu eksploatacji, a zdecydowana większość aut tej marki mieści się w fabrycznych granicach. Ponadto, w nowych modelach producent ograniczył zużycie oleju w porównaniu z tymi sprzed 6 lat.

O zużyciu oleju w stosunkowo nowych autach kilkakrotnie pisali w ostatnich latach dziennikarze tygodnika „Motor”. Wśród silników o niechlubnej tendencji do nadmiernego spalania oleju wymieniano: 2.0 TS Alfy Romeo, 1.3 Multijet Fiata i Opla, 1.2 i 1.4 FIRE Fiata, 1.3 OHV Forda, 1.6 VTEC Hondy, 1.3 Renesis Mazdy, 1.8 16V Nissana, 1.6 i 1.8 Opla, 1.8 Peugeota i Citroena, 2.0 Turbo Subaru, 1.9 TDI oraz 2.3 VR5 koncernu VW oraz 1.4 VVT-i Toyoty.