Kontrola instalacji LPG

Samochód z instalacją gazową LPG jest jedną z najbardziej pożądanych pozycji na rynku pojazdów używanych. Oto 10 rzeczy, o których trzeba wiedzieć przed zakupem używanego auto z LPG.

Nie bez przyczyny pojazdy zasilane gazem (LPG) cieszą się niesłabnącą popularnością. Spalają co prawda nieco więcej, ale gaz jest dużo tańszym paliwem, co przekłada się na spore oszczędności w porównaniu od eksploatacji pojazdów napędzanych benzyną. Nawet w porównaniu do diesli, eksploatacja auta z LPG jest sporo tańsza. Potencjalni kupcy najczęściej szukają samochodów z już zamontowaną instalacją LPG. Należy pamiętać, że większość aut nie miała fabrycznej instalacji gazowe, lecz domontowaną w zewnętrznym warsztacie. To po latach może generować nieplanowane koszty.

Na co powinniśmy uważać, sprawdzając używane auto z LPG?

Podczas zakupu auta z LPG lepiej sprawdzić też termin ważności butli (wymienia się ją po 10 latach).

Pomijając kwestię, że niekiedy pozafabryczny montaż całej instalacji pozostawia wiele do życzenia, problemy najczęściej wywołują użyte części o niskiej jakości. Takie oszczędności mogą mieć fatalne konsekwencje. Przykładowo, tanie węże użyte w instalacji bardzo szybko parcieją i tracą szczelność. A przez to, że instalację LPG „wpina się” w obieg układu chłodzenia, może skutkować to przegrzaniem silnika lub przepaleniem uszczelki pod głowicą. Inną sprawą jest późniejsza eksploatacja. Zamontowanie instalacji LPG nie oznacza, że jest bezobsługowa. Wymaga m.in. regulacji zaworów i systematycznej wymiany filtrów gazu, czego zaniedbanie może prowadzić do zubożenia mieszanki, czyli podniesieniem temperatury spalania. To już krok w stronę tak poważnych awarii jak wypalenie tłoków lub pęknięcia głowicy silnika.

Instalacji trzeba też systematycznie doglądać i wymieniać najbardziej wrażliwe elementy (typu gumowe węże i filtry), kontrolować terminy regulacji oraz robić przeglądy.

10 rzeczy, o których trzeba wiedzieć przed kupnem auta z LPG

1 Wypalone zawory i gniazda zaworowe

Wypalone zawory

W aucie z zamontowaną instalacją zawory i ich gniazda są bardziej narażone na erozję, co objawia się spadkiem osiągów i trudnościami w rozruchu. Naprawa jest droga, bo wymaga zdjęcia głowicy. Zawory się szlifuje, gniazda frezuje. Koszt: 1500 złotych.

 

2 Pęknięta głowica z powodu przegrzania

Pęknięta głowicaTo już wynik ekstremalnego poziomu zaniedbania. Rozregulowanie instalacji prowadzi do przegrzania głowicy, a w końcu do jej pęknięcia na mostku między zaworami. Łącznie za wymianę na używaną zapłacimy około 2000 złotych, choć w niektórych nowocześniejszych silnikach (np. 2.0 TFSI) tyle może kosztować sama głowica.

 

3 Nieszczelne węże chłodzenia

Przewody chłodzeniaPrzez wątpliwej jakości gumowe węże występują nieszczelności i ucieka przez nie płyn chłodniczy. Problem jest na skalę masową, dlatego po kupnie auta z LPG lepiej od razu je wymienić, nie patrząc na cenę. Dodatkowo trzeba odpowietrzyć układ chłodzenia, za co zapłacimy 100-150 złotych.

 

4 Pęknięty plastikowy kolektor ssący

Pęknięty kolektorPlastikowy element jest zbyt „delikatny” i nie wytrzymuje strzału gazu, przez co nadaje się tylko co instalacji sekwencyjnych. Kolektory wymienia się na używane (od 100 złotych), robocizna kosztuje drugie tyle ze względu na zwykle trudny dostęp.

 

5 Nieszczelne przewody gazu i zapach gazu w kabinie

Nieszczelne przewody gazowePodobnie jak w przewodach wodnych, nieszczelne mogą być również te od doprowadzania gazu. Konsekwencją jest zapach gazu w kabinie auta. Wymiana jest tania i prosta (50-100 złotych) i nie warto na nich oszczędzać.

 

6 Spadek wydajności pompy paliwowej

Pompa paliwowaJeżdżąc „na gazie” lepiej mieć w zbiorniku też trochę benzyny – gdy jest jej mało, pompa paliwowa zasysa zanieczyszczenia i ma słabe chłodzenie. Objawia się to gorszymi osiągami auta. Markowa pompa kosztuje około 300 złotych, jej wymiana trzy razy mniej.

7 Utrudniony dostęp w komorze silnika

Utrudniony dostęp w komorze silnikaZależy to od warsztatu, który przeprowadzał montaż instalacji. Niekiedy jej elementy ograniczają dostęp do elementów silnika, przez co nawet proste czynności (jak wymiana filtra oleju) mogą sprawić kłopot. W takim przypadku warto udać się do doświadczonego gazownika, który odpowiednio przemontuje instalację. Zrobi to zwykle za ok. 100 złotych.

 

8 Wypalona uszczelka pod głowicą

Wypalona uszczelka pod głowicąWystępuje dość powszechnie i może mieć związek z przegrzaniem całego silnika. Jeśli z rury wydechowej unosi się para i gotuje się płyn chłodniczy, musimy się przygotować na wymianę. Wymusza to demontaż całej głowicy, a z jej planowaniem usługa kosztuje ok. 800 złotych.

 

9 Utrudniona diagnoza usterek samochodu

DiagnostykaCzęść warsztatów otwarcie nie podejmuje się naprawy aut z instalacją gazową, bo jej nieudolne zamontowanie może utrudniać diagnostykę samochodu. Trzeba wtedy szukać mechanika mającego wiedzę również wiedzę na temat działania i serwisowania instalacji LPG.

 

10 Nieprzewidziane dodatkowe wydatki

Filtr gazuInstalacja gazowa generuje oszczędności na paliwie, ale jej późniejsza eksploatacja wymaga podjęcia dodatkowych kosztów. Już same badanie okresowe kosztuje 162 złote (zamiast 98), po 10 latach trzeba wymienić zbiornik gazowy (300-700 złotych), a w skrajnych przypadkach nawet wtryskiwacze (250 złotych). Instalacji trzeba też doglądać i robić systematyczne przeglądy (ok. 100 złotych), kontrolować stan luzów zaworowych (ich regulacja – od 300 złotych) i innych mniej lub bardziej znaczących elementów (przewody, filtry gazowe).