Numer VIN wybity na tabliczce znamionowej

Numer VIN stosuje się do identyfikacji samochodów od ponad 30 lat. Zobacz, jakie informacje można z niego wyczytać.

Numer VIN to ciąg 17 znaków, trwale wybity w różnych miejscach karoserii. Numer VIN jest unikalny, więc każdy samochód ma nadany inny ciąg cyfr. Zwykle zawiera takie informacje jak kod producenta i kraju, model i datę produkcji samochodu oraz numer seryjny. Niektórzy producenci, np. niemieccy potrafią zawierać w VINie znacznie więcej informacji, typu kolor samochodu, rodzaj tapicerki lub nawet wyposażenie.

Gdzie znaleźć numer VIN?

Samochody swój numer identyfikacyjny zwykle mają wybity (lub wypalony laserem) na przegrodzie czołowej, przy kielichu przedniego zawieszenia, na szkielecie karoserii przy błotniku, progu, podłodze bagażnika lub ramie (w przypadku terenówek). Dodatkowo wypisany VIN można znaleźć na różnych nalepkach w samochodzie, tabliczce znamionowej czy w okienku szyby przedniej.

Z czego się składa numer VIN?

Ciąg znaków numeru VIN składa się z trzech części. Pierwsza (VMI – pierwsze trzy znaki) to informacja o producencie, czyli marka i kraj pochodzenia. Kolejne sześć (VDS) oznacza kod pojazdu. Zawiera on m.in. informacje o modelu auta, poziomie wyposażenia i zastosowanym silniku, a ostatnie, dziewiąte miejsce nazywa się znakiem kontrolnym, umożliwiającym sprawdzenie poprawności numeru VIN. Ostatnie osiem znaków (VIS) jest natomiast numerem identyfikacyjnym konkretnego egzemplarza. Można z niego odczytać kod zakładu wytwarzającego samochód, numer seryjny konkretnego egzemplarza lub rok produkcji.

Podstawowe dane z numeru VIN

JUH FJSF00 AX000000

 

 

JUH – trzy pierwsze znaki to identyfikator producenta (VMI). Mówi o kraju producenta i wskazuje markę auta.

FJSF00 – kolejne 6 znaków to kod opisujący pojazd (VDS), zawierający informacje o modelu, rodzaju nadwozia i wyposażeniu.

AX000000 – numer identyfikacyjny egzemplarza (VIS), pozwalający zidentyfikować konkretny egzemplarz i określić jego wiek.

Dodatkowe dane z numeru VIN
J UH FJSF0 0 A X 000000

 

 

J – pierwszy znak lub pierwsze dwa znaki określają kraj. Europejskie mają pierwszą literę z zakresu S-Z, a niemieckie auta zazwyczaj W (Volkswagen – WVW).

FJSF0 – opis egzemplarza, zależy od producenta. Może tam być zakodowane np. wyposażenie auta, obecność airbagów itp.

0 – znak kontrolny. Nic nie oznacza, pozwala sprawdzić, czy numer VIN jest poprawny.

A – data produkcji, ukryta jako 10. zna numeru VIN. Inaczej rok modelowy auta, w niemieckich autach zaczyna się już po wakacjach. Przykładowe kody: 9 – 2009, A – 2010, B – 2011.

X – kod fabryki pozwalający określić zakład, w którym wyprodukowano auto. Np. w przypadku Volkswagena A to Ingolstadt, X to Poznań.

000000 – numer seryjny, mogący się składać także z liter.

 

Co w przypadku, gdy nie możesz odczytać VINu?

To częsta przypadłość, gdy auto uczestniczyło w kolizji lub okolice wybitego numeru zostały skorodowane. Wtedy właściciel musi pójść do rzeczoznawcy, by ten stwierdził jego nieczytelność. Następnie wydział komunikacji wystawia skierowanie na stację kontroli pojazdów. Wtedy samochód otrzymuje nowy numer VIN, nadany przez konkretną SKP. Warto się o to zatroszczyć, bo bez wybitego VINu (lub z nieczytelnym) nie sprzedamy samochodu, a nawet go nie zezłomujemy.

Rok produkcji – jak czytać?

Ta ostatnia funkcja, oznaczana w dziesiątym znaku kodu, jest jedną z najistotniejszych dla kierowców. Jej odczytanie może się jednak okazać skomplikowane, ponieważ nie dla każdego producenta rok modelowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Na przykład marki niemieckie rozpoczynają nowy rok modelowy nie z początkiem roku, a po wakacjach (początek września). Dlatego też Volkswageny wyprodukowane w tym okresie będą mieć kod już następnego roku kalendarzowego.

Prześwietl używane auto po VINie

Dzięki numerowi VIN poznamy wiele informacji, niekiedy przydających się podczas zakupu auta z drugiej ręki. Możemy przede wszystkim porównać wybrane elementy konkretnego egzemplarza z danymi zawartymi w numerze. Na przykład podczas weryfikacji wyposażenia może się okazać, że samochód fabrycznie nie miał określonego elementu, a obecnie już ma. Wtedy samochód najprawdopodobniej złożono z kilku. Podobnie z rocznikiem szyb – jeśli nie pokrywa się z danymi w VINie, auto mogło mieć powypadkową przeszłość. Oprócz tego za pomocą numeru VIN można łatwiej poznać historię serwisową samochodu, lecz będą to naprawy zwykle niewykraczające poza ASO.