Citroen C3

Nowa generacja Citroena C3 z przytupem wjechała do klasy aut miejskich. Wyróżnia się stylem, ale europejscy dziennikarze chwalą ją nie tylko za wygląd.

Do przeglądu prasy wytypowaliśmy tytuły prasowe i internetowe m.in. z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Czech, a także coś z lokalnego – polskiego – podwórka. I o ile przychylne recenzje dziennikarzy brytyjskich czy polskich nie dziwią – kraje te nie mają „własnych” reprezentantów w klasie Citroena, o tyle sukcesy C3 w prasie niemieckiej to już spore osiągnięcie. Auto zadebiutowało zresztą w dobrym momencie: liderzy segmentu, tacy jak Polo czy Corsa, mają już swoje lata i czekają na następców, a nowa Fiesta dopiero wjeżdża do salonów. Model stanął naprzeciwko bestsellerowego Renault Clio i mimo gorszej dynamiki jazdy wyprzedził francuskiego rywala – w zamian oferuje wyższy komfort.

Auto Plus – Francja
Porównanie

Porównanie C3 i 208 z benzynowymi silnikami 1.2 (82 KM) oraz Clio z jednostką 0.9 TCe (95 KM)

Auto Plus 1473Narodowe sentymenty nie przeszkodziły francuskim dziennikarzom w surowym przeegzaminowaniu nowego C3. Model okazał się lepszy od porównywalnych Renault Clio i Peugeota 208, m.in. za sprawą szerokiego wnętrza (duże wrażenie przestronności) oraz bogatego wyposażenia. C3 najlepiej wypadło także w próbach hamowania. W porównaniu z rywalami okazuje się jednak mniej zwinne.

Podsumowanie

C3 przekonuje miękkim resorowaniem, przytulnym (i sporym) wnętrzem oraz oszczędnością. 208 ma bardziej dynamiczny charakter, a Clio zrywny silnik turbo, ale to C3 – najnowocześniejsze w porównaniu – wygrywa.

 

Auto Zeitung – Niemcy
Porównanie

Porównanie wysokoprężnych wersji Citroena C3,Peugeota 208 oraz Renault Clio

Auto Zeitung 3 2017Nowe C3 góruje nad rywalami ze swojej ojczyzny m.in. w kategoriach przestronności kabiny oraz pojemności bagażnika. Doceniono także komfort i niezłą (pomimo sterowania wentylacją za pośrednictwem ekranu dotykowego) ergonomię miejsca kierowcy, wysoki komfort jazdy, a także liczne walory 1,6-litrowego turbodiesla o mocy 99 KM. 8-zaworowa jednostka to jeden z najlepszych silników w swojej stawce, oszczędny i z szerokim zakresem użytecznych obrotów.

Podsumowanie

C3 wygrywa porównanie – a w pojedynczych kategoriach oddaje pole tylko
raz, przegrywając z Renault Clio w dziedzinie dynamiki jazdy. Peugeot,
jako najstarszy z tej stawki, zajmuje ostatnie miejsce.

 

Auto Express – Wielka Brytania
Porównanie

Porównanie C3, Polo oraz i20 z benzynowymi jednostkami turbo o mocy ok. 110 KM

Auto ExpressPolo to rynkowy dinozaur (obecna generacja pojawiła się w 2009 r.). Aktualny Hyundai i20 zadebiutował w roku 2014, a charakterem zbliżył się do aut niemieckich (i, niestety, ceną też). Na ich tle C3 zdecydowanie wyróżnia się niekonwencjonalnym wyglądem. Testujący podkreślają jednak, że jego design jest nie tylko stylowy, ale i funkcjonalny. Chwalą też komfort i przestronność, a zastrzeżenia zgłaszają do gorszej niż w Polo jakości wykończenia. Volkswagen z 90-konnym silnikiem 1.2 TSI przekonuje również precyzyjnym prowadzeniem oraz praktycznością. Hyundai nie wyróżnia się w tym gronie niczym szczególnym – ot, poprawne auto miejskie. W dodatku jego 1-litrowa jednostka T-GDI o mocy 120 KM zużywa więcej paliwa niż silniki rywali.

Podsumowanie

Dopracowane Polo skutecznie opiera się działaniu czasu – to jego „Auto Express” typuje jako zwycięzcę porównania. Nowe C3 plasuje się na drugim miejscu, a Hyundai i20 ląduje na końcu stawki.

 

Auto Gids – Belgia
Porównanie

Porównanie C3 z rodzimą konkurencją z Francji – Renault Clio oraz Peugeotem 208

Auto GidsTym razem do pojedynku stanęła najmocniejsza wersja benzynowa C-trójki z 1,2-litrowym silnikiem R3 o mocy 110 KM oraz 5-stopniową (niestety, tylko 5-stopniową) przekładnią manualną. I chociaż C3 dzieli niektóre podzespoły z 208, według testującego okazuje się autem nowocześniejszym, m.in. w zakresie systemów wspomagających bezpieczeństwo, a w dodatku oferuje ciekawe opcje personalizacji. Prowadzi się przy tym wystarczająco przyjemnie, ale w przeciwieństwie do Clio nie cierpi na tym komfort tłumienia nierówności. Wady: nie najlepsza widoczność i wysoki próg bagażnika.

Podsumowanie

208 punktuje zwinnym prowadzeniem, niezłym komfortem i udanym silnikiem (tym samym, który pracuje w Citroenie), ale rozczarowuje płaskimi fotelami. Nie każdemu odpowiada też ergonomia miejsca kierowcy z zegarami nad małą kierownicą. Clio ma najprecyzyjniejszą w tym towarzystwie skrzynię biegów i dynamicznie się prowadzi, ale jest zbyt sztywne i niezbyt przestronne z tyłu, a jego silnik okazuje się mniej chętny do współpracy niż doładowana jednostka PureTech aut PSA. A Citroen? Wszystko robi na tyle dobrze, że wygrywa.

 

Auto Road – Czechy
Test

Czeski magazyn internetowy przetestował C3 w topowej wersji wysokoprężnej o mocy 99 KM

Auto RoadCzeski dziennikarz chwali pojemne wnętrze C-trójki (nawet kierowcy o słusznych gabarytach nie będą narzekali na ciasnotę), niespotykanie wysoki komfort resorowania i bardzo mały apetyt 1,6-litrowego turbodiesla. Nie sposób też nie zauważyć atrakcyjnej stylizacji. Wady? Spryskiwacze przedniej szyby są mało skuteczne przy prędkościach autostradowych oraz brak oświetlenia bagażnika. To drobiazgi, ale mogą irytować. Przydałby się również podłokietnik między przednimi fotelami.

 

Podsumowanie

Powrót w dobrym stylu – C3 nie sili się na bycie klasowym prymusem, a mimo to okazuje się dopracowanym i dojrzałym samochodem, znacznie dojrzalszym niż wskazuje jego stylizowane z przymrużeniem oka nadwozie. Trzeba tylko pamiętać, że od szybkich serpentyn woli spokojną jazdę.

 

Motor – Polska
Test

Test nowego C3 z benzynowym silnikiem 1.2 turbo o mocy 110 KM

Motor 47/2016Tester „Motoru” chwali Citroena za styl, ale również za przestronne nadwozie, spory bagażnik (300 l) i bogatą listę opcji. Za dopłatą Citroen oferuje nabywcom ciekawy dodatek w postaci kamery pokładowej HD. Dziennikarz zwraca też uwagę na dobre osiągi, niewielkie zużycie paliwa oraz komfortowy charakter układu jezdnego – zwłaszcza w obliczu mody na sztywniejsze nastawy zawieszenia. Minusy: warkotliwy silnik i mało precyzyjna praca przekładni.

Podsumowanie

Przestronny i solidny – Citroen starannie odrobił pracę domową, projektując nowego C3. Awangardowy wygląd nie rzutuje na funkcjonalność, a atrakcyjny kokpit nie jest przekombinowany. Model przekonuje też wysokim komfortem i bezpiecznym prowadzeniem, choć odczuwalnie przechyla się w łuku.

 

Motor – Polska
Porównanie

Kolejne starcie z rodzimą konkurencją, tym razem z benzynowymi jednostkami turbo

Motor 5/2017W kabinie C3 rzucają się w oczy wysmakowane akcenty, montaż jest solidny, a obsługa – logiczna. Rywale też mają jednak ciekawie zaprojektowane wnętrza, a kabina Clio robi najlepsze wrażenie wykończeniem. Mocną stroną C3 i 208 jest z kolei silnik, który mimo że 3-cylindrowa (Clio ma jednostkę R4) pracuje bez wibracji, a do tego niewiele pali. Na drodze Clio ma najbardziej dynamiczny charakter. C3 jest komfortowe, a 208 reprezentuje w tym względzie rozsądny kompromis.

Podsumowanie

Werdykt: pozbawione wyraźnych słabości C3 wygrywa, w czym pomaga mu lista nowoczesnych opcji. Drugie Clio traci punkty za ciasną kabinę, ale nadrabia frajdą z jazdy i wyposażeniem. 208 ma swoje lata i jest najdroższe