TestyCitroen C3 Aircross, Seat Arona – PORÓWNANIE

Citroen C3 Aircross, Seat Arona – PORÓWNANIE

Miejski crossover to jedna z najpopularniejszych potraw na motoryzacyjnym stole. Sprawdziliśmy, czy lepiej smakuje przyrządzony po francusku, czy po hiszpańsku. Oto porównanie Citroena C3 Aircross i Seata Arony przeprowadzone przez tygodnik Motor.

Ubiegły rok obfitował w nowości na rynku miejskich crossoverów, dzięki którym segment ten urósł dwukrotnie w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Porównaliśmy dwóch z tych debiutantów: Citroena C3 Aircross i Seata Aronę – „uterenowionych” odpowiedników C3 i Ibizy.

Wykorzystać przestrzeń

Oba mają typową dla tej klasy długość nadwozia – Citroen 415, Seat 414 cm. Ten pierwszy otrzymał oryginalniejszą stylizację, drugi jest o 6 cm niższy i ma bardziej dynamiczny design, ale mniej wyróżnia się z tłumu.

Zobacz też: Opinie światowej prasy o Citroenie C3

Choć obydwa auta zajmują podobną przestrzeń na drodze, Seat o wiele lepiej ją wykorzystuje. Arona ma największą kabinę wśród miejskich crossoverów, C3 Aircross plasuje się w ogonie stawki.

Odczują to zwłaszcza jadący na kanapie – w Seacie mają oni do dyspozycji aż o 7 cm większą przestrzeń na nogi oraz o 3 cm więcej miejsca nad głowami. Tylna część kabiny Arony jest też o 3 cm szersza, co powinno czynić ją bardziej przyjazną dla trójki pasażerów. Siedzącemu pośrodku nie wynagrodzi to jednak dyskomfortu spowodowanego przez wysoki tunel środkowy. W C3 Aircross ledwo wystaje on ponad podłogę.

Kwestia funkcjonalności

Oba bagażniki mają zbliżoną pojemność (Citroen 410-1289 l, Seat 400-1280 l) i próg załadunkowy na niemal tej samej wysokości – 68 cm nad ziemią w Seacie, u rywala o 1 cm niżej.

Ale gdy właściciel Arony chce powiększyć bagażnik, może jedynie położyć mniejszą lub większą część oparcia kanapy, ewentualnie obie naraz. I tyle. Tymczasem kanapę C3 Aircross da się przesunąć aż do 15 cm w przód, można też zmienić kąt pochylenia jej oparcia. A jeśli zajdzie potrzeba przetransportowania czegoś dłuższego, tylko w Citroenie jest możliwość złożenia środkowej części tylnego oparcia – tak, by w kabinie nadal mogły wygodnie siedzieć cztery osoby. A gdy i to nie wystarczy, można też złożyć oparcie prawego fotela – wtedy auto zmieści np. ponad 2-metrową półkę.

Więcej mocy w cenie

Testowana Arona to środkowa z 3 dostępnych w tym modelu wersji benzynowych – i zarazem optymalna dla auta ważącego raptem 1,1 tony. Napędza ją zaledwie litrowy silnik o 3 cylindrach, rozwijający moc 115 KM.

Odpowiednikiem w gamie C3 Aircross jest 3-cylindrowa jednostka 1.2 o mocy 110 KM. Jednak w cenie Arony u Citroena dostaje się mocniejszą, 131-konną wersję tego silnika – i właśnie taka wzięła udział w naszym porównaniu.

Citroen C3 Aircross - wymiaryObie turbodoładowane jednostki mają bardzo mocny „dół” – równie chętnie rozpędzają testowane samochody już od 1500 obr./min. Ale „górę” lepszą ma Citroen, który nie traci animuszu aż do maksymalnych 6200 obrotów. U Seata da się zapędzić wskazówkę obrotomierza nieco dalej, do 6500 obr./min, jednak biegi warto zmieniać już przy 5500 – później silnik wyraźnie traci zapał.

Dobrze, że dźwignia skrzyni biegów Arony ma nieco mniejszy skok i – w przeciwieństwie do tej u konkurenta – nie zdarza jej się haczenie przy ostrym traktowaniu. Pomaga to przyspieszyć Seatem od 0 do 100 km/h w niezłe 10 s. C3 Aircross jest o 16 KM mocniejszy i ma o 30 Nm większy moment obrotowy. Dlatego, choć waży o 76 kg więcej, prędkość 100 km/h osiąga w 9,4 s, o 0,6 s szybciej niż Seat. A powyżej „setki” jego przewaga jest jeszcze większa. C3 Aircross może się też pochwalić lepszą elastycznością – na 6. biegu rozpędza się od 80 do 120 km/h w 13,7 s. Arona potrzebuje o 1,5 s więcej.

Ceną żwawszego silnika Citroena jest nieco wyższe zapotrzebowanie na benzynę. W trasie, przy prędkości nieprzekraczającej 90-100 km/h, oba modele zużyły w czasie testu tyle samo paliwa – 5,6 l na 100 km. Jednak w ruchu miejskim, podczas w miarę spokojnej jazdy, Seatowi wystarczało 7,4 l/100 km, podczas gdy konkurent potrzebował aż o 1,2 l więcej.

Zbliżony charakter

Szkoda, że układ jezdny Citroena nie pozwala w pełni wykorzystać temperamentu jego silnika. C3 Aircross ma sztywne zawieszenie i nie przechyla się przesadnie w zakrętach, ale wykazuje sporą podsterowność (dobrze, że elektronika – choć wkracza wcześnie – nie działa brutalnie). Seat ma mniejszą skłonność do wyjeżdżania przodem z łuku i chętniej reaguje na ruchy kierownicy, ale nie jest to duża różnica.

Seat Arona - wymiary
Seat Arona – wymiary

Bardzo porównywalny jest też komfort jazdy obydwoma autami. Zawieszenie C3 Aircross pracuje nieco głośniej, Citroenowi nieco częściej zdarza się też „galopowanie” na poprzecznych nierównościach. Za to na większych wybojach to jego pasażerowie są lepiej chronieni przed wstrząsami.

Podobne, ale nie jednakowe

Gdy porównuje się auta z opisywanymi silnikami, Citroen w wersji wyposażeniowej Shine kosztuje niemal tyle samo co Seat w odmianie Xcellence. I jest podobnie wyposażony – ale nie tak samo.

C3 Aircross oferuje więcej systemów bezpieczeństwa – seryjnie ma m.in. asystentów pasa ruchu i znaków oraz system przypominający o przerwach w podróży, za dopłatą może mieć także asystenta martwego pola, automatyczne światła drogowe i system pomagający uniknąć najechania na poprzedzający pojazd. Rywal z tego wszystkiego ma tylko układ zapobiegający najechaniom i wykrywanie zmęczenia kierowcy (seryjnie) oraz asystenta martwego pola (za dopłatą).

Citroen seryjnie ma też nawigację oraz niedostępne u rywala chłodzony schowek i przesuwaną kanapę. Ale Seat też standardowo ma kilka elementów niedostępnych u konkurenta, m.in. światła Full LED, oświetlenie nastrojowe na drzwiach, 2-strefową klimatyzację, szuflady pod fotelami czy regulację wysokości tego po prawej.

Tylko do Citroena można dokupić wyświetlacz przezierny, okno dachowe oraz układ Grip Control, pozwalający wybrać jeden z 5 trybów pracy kontroli trakcji (2660 zł w zestawie z asystentem zjazdu i oponami wielosezonowymi). Za to Seat ma dwukrotnie dłuższą, 4-letnią gwarancję.

Podsumowanie

Mimo że należą do tego samego segmentu i mają zbliżone rozmiary, C3 Aircross i Arona to zupełnie różne samochody. Atutami Seata są większa kabina i oszczędniejszy silnik. Ale Citroen ma więcej mocnych stron, jak oryginalny wygląd, funkcjonalne wnętrze, dobre osiągi i dużo systemów podnoszących bezpieczeństwo. Francuskie danie okazało się smaczniejsze.

Citroen C3 Aircross, Seat Arona

Dane techniczne

Citroen C3 Aircross Seat Arona
Silnik benzynowy, turbo benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1199 cm3 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R3/12
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna 131 KM/5500 115 KM/5000
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750 200 Nm/2000
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarcz. went./tarcz. tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 415/182/160 cm 414/178/154 cm
Rozstaw osi 260 cm 257 cm
Średnica zawracania 10,8 m 10,6 m
Masa/ładowność 1188/607 kg 1112/548 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 410/1289 l 400/1280 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l (Pb 95) 40 l (Pb 95)
Opony 205/60 R16 205/60 R16

Osiągi (dane producenta)

Citroen C3 Aircross Seat Arona
Prędkość maksymalna 200 km/h 182 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s 9,8 s
Zużycie paliwa 6,3/4,7/5,3 5,9/4,3/4,9
Zasięg 840 km 810 km

Dane testowe

Citroen C3 Aircross Seat Arona
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,1 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s 10,0 s
Elastyczność 60-100 km/h 8,1 s (4. bieg) 7,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 13,7 s (6. bieg) 15,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 42,0 m 41,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 42,2 m 41,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 60,8 dB 59,3 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,5 dB 65,8 dB
Rzeczywista prędkość 96 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,1 2,7
Testowe zużycie paliwa 8,6/5,6/7,1 7,4/5,6/6,5
Rzeczywisty zasięg 630 km 610 km

Punktacja – segment: auta miejskie

maks. liczba pkt Citroen C3 Aircross Seat Arona
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 30 17 27
Wykończenie i ergonomia 20 16 15
Wyciszenie 10 5 6
Bagażnik 10 8 8
Suma 70 46 56
Układ napędowy
Osiągi 20 15 14
Praca silnika 10 8 7
Skrzynia biegów 10 7 8
Zużycie paliwa 20 17 18
Suma 60 47 47
Właściwości jezdne
Trzymanie się drogi 20 15 15
Komfort jazdy 10 8 8
Układ kierowniczy 10 8 8
Suma 40 31 31
Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakr. bezp. 20 18 8
Hamulce 10 6 6
Suma 30 24 14
Suma (bez kosztów) 200 148 148
Miejsca 1 1
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 60 25 24
Poziom wyposażenia 30 13 13
Wyposażenie dodatkowe 10 6 3
Suma 100 44 40
Razem 300 192 188
MIEJSCA 1 2
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji