Fotele Varioflex

Dostosowują wnętrze samochodu do każdej potrzeby, ułatwiają codzienną egzystencję, dają popis możliwości producenta – pomysłowe rozwiązania do dziś odgrywają znaczącą rolę w wyborze samochodu. Przyjrzyjmy się piętnastu ciekawostkom zastosowanym w używanych autach.

O funkcjonalnych elementach we wnętrzu auta firmy „trąbiły” w momencie jego debiutu, chcąc przekonać klientów do wyboru swojego produktu. Informacje o wielu ciekawych, niekiedy zaskakujących pomysłach szybko odeszły w zapomnienie, przez co użytkownicy po kilku latach przy zakupie używanego egzemplarza nawet nie wiedzą o trikach zastosowanych w jego wnętrzu. Po ich odkryciu dochodzi  do pozytywnego zaskoczenia, ale z drugiej strony wiedza o podobnych rozwiązaniach w innych autach może skłoniłaby do zmiany decyzji. Niektóre z nich mają nawet swoje nazwy, jak Stow’n Go w Chryslerze czy Magic Seats w Hondzie, co skutecznie „podłapują” sprzedający i informują o ich obecności w ogłoszeniach. Nie zmienia to faktu, że „ile aut, tyle rozwiązań”, a na wybór nikt nie może narzekać.

Przedstawiamy 15 niecodziennych pomysłów, dzięki którym dostosujemy samochód do aktualnych potrzeb lub które po prostu poprawią funkcjonalność, a nawet wywołają uśmiech na twarzy.

1 Fotele chowane w podłodze

Modele: Chrysler/Lancia Grand Voyager, Toyota Sienna

Chrysler z gracją pokazuje, jak za pomocą kilku ruchów zamienić luksusowy autobus w szybką bagażówkę. Wszystko dzięki systemowi Stow’n Go. Polega on na tym, że dwa fotele drugiego i 3-osobowa kanapa trzeciego rzędu chowają się bezpośrednio w podłogę – środkowe „wsuwają” się pod przednie, a tylna kanapa do schowka umieszczonego za nią. To rozwiązanie znajdziemy w Voyagerach po 2005 roku (także w późniejszej Lancii Voyager) i w Toyocie Siennie.

2 Brak słupka środkowego

Modele: Ford B-Max, niektóre auta japońskie

Choć Japończycy wpadli na ten pomysł już w latach 80. (Nissan Praire), na szerszą skalę to rozwiązanie trafiło do nas dopiero w Fordzie B-Max. Przednie drzwi otwierają się tradycyjnie, tylne natomiast przesuwają się na uchwytach zamocowanych w progach i ramie dachowej. Dzięki zlikwidowaniu środkowego słupka właściwie nie ma auta, do którego wsiadałoby się wygodniej niż do B-Maxa. Niestety, mimo tego samochód nie odniósł sukcesu.

3 Fotele Varioflex

Modele: Skoda Yeti, inne modele

System Varioflex to trzy osobne fotele w drugim rzędzie, które nie tylko można osobno składać, regulować i wyjmować, ale i po usunięciu środkowego przybliżyć do siebie dwa skrajne, zwiększając tym samym przestrzeń na łokcie. Do przewożenia dłuższych przedmiotów przewidziano również składany przedni fotel. Podobne rozwiązania znajdziemy w minivanach, ale w SUV-ach już niekoniecznie, dlatego Skoda Yeti pozostaje najfunkcjonalniejszym modelem w klasie.

4 Honda Magic Seats

Modele: Honda Civic, Jazz, HR-V

Honda znalazła wyjście z problemu zbyt małego lub niskiego bagażnika. Dzięki specjalnej konstrukcji tylnej kanapy siedzisko unosi się do góry, tworzyć regularną przestrzeń bagażową o dużej wysokości (od samej podłogi). Kanapa składa się też w tradycyjny sposób. Szkoda, że tego rozwiązania nie znajdziemy w najnowszym Civiku.