Ceny używanych w jednym segmencie

W drugiej części zestawienia najdroższych i najtańszych aut przedstawiamy wyniki z czterech segmentów większych aut – klasy średniej, SUV-ów i minivanów. Czynniki kształtujące cenę są tu zgoła inne niż w przypadku poprzednich trzech segmentów.

Na cenę większych i droższych samochodów z pewnością wpływa część czynników znanych z aut miejskich i kompaktowych. Bardzo istotna jest wersja silnikowa i wyposażeniowa (chociaż w mniejszym stopniu, bo większa część drogich aut i tak ma kompletne wyposażenie), udokumentowany przebieg i lokalizacja. Mniejsze znaczenie ma natomiast wersja nadwoziowa – jej wybór jest indywidualną kwestią klienta, ale zdarzają się przypadki, że kombi mogą być minimalnie droższe. Rocznik, napęd? To kryteria coraz mniej brane pod uwagę, bo bardziej liczy się ogólny stan samochodu.

Co kształtuje ceny większych aut?

Samochody klasy średniej i SUV-y są bardzo pożądane na rynku wtórnym, dlatego ten próbuje się dostosować do klienta, oferując mu wysyp sprowadzonych samochodów po niskich cenach. Zwykle ich stan pozostawia wiele do życzenia, a całe zjawisko gwałtownie wpływa na średnią wartość danego modelu. Ważna jest również reputacja konkretnej generacji – czy się psuje, czy może jest trwalsza od poprzednika. Dotyka to najbardziej samochodów francuskich, które nie grzeszyły niezawodnością. Ostatnimi czasy jednak się „poprawiły”, ale mimo tego wciąż dużo tracą na wartości. Dzięki temu możemy kupić dobrze wyposażony i wygodny samochód po okazyjnej cenie.

Co jeszcze wpływa?

Prestiż – ważne słowo. Sprawdziło się we wcześniejszych zestawieniach, tutaj ma wręcz kluczowy wymiar. Wysokie ceny samochodów marek premium nigdy nie odstraszą potencjalnych nabywców. W tej części jednak różnice między autami popularnych producentów i marek premium nie będą jednak tak duże, a nawet się będą wzajemnie pokrywać. Wszystko zależy od krążącej o modelu opinii lub jego możliwościach.

Przedstawiamy szczegółowe zestawienie, wyliczone na tej samej zasadzie, co przy samochodach kompaktowych i miejskich. Auta każdego segmentu sprawdzono w dwóch rocznikach i spisano najniższe i najwyższe ceny z obydwu. Następnie wartości zsumowano i umieszczono w tabeli od najdroższego do najtańszego. Przy okazji wyliczono maksymalną rozpiętość cenową dla całej klasy.

Samochody klasy średniej

Sprawdzone roczniki: 2008-09

Najtańsze są niedoceniane i obarczone stereotypami „francuzy”, których zakup nie wiąże się już z ryzykiem. Auta premium bez zmian – najdroższe.

BMW serii 3 E90 jest w tej klasie wyjątkowym przypadkiem. Co prawda zajął pierwsze miejsce i najwyżej cenione sztuki są najdroższymi w klasie, to jednak słabsze odmiany kupimy taniej od rywali z podium (Mercedesa Klasy C, Lexusa IS, Audi A4). Dlaczego? „Trójka” jest bardzo poszukiwana i nasz rynek zalewają tanie auta z Niemiec, kosztujące adekwatnie do prezentowanego, słabego stanu. Dobrym wzięciem cieszą się także Ople Insignia i Skody Superb. Zaskakująco tanie okazują się Toyoty Avensis i Subaru Legacy, a nawet Volkswageny Passaty – głównie przez przeciętne opinie o tych konkretnych generacjach modelu.

W tej klasie najmniej kosztują reprezentanci marek francuskich, jednak jest to dobra wiadomość dla kupujących. Niskie ceny biorą się tu głównie ze stereotypów i fatalnych opinii poprzednich wersji. Te mieszczące się w sprawdzanych rocznikach już są bardziej dopracowane i nie będą sprawiać problemów. Spośród „francuskiej trójki” najlepiej wybrać wygodnego i dobrze wyposażonego Citroena C5.

Model20112012
BMW serii 323-70 tys. zł27-77 tys. zł
Lexus IS27-67 tys. zł40-62 tys. zł
Mercedes kl. C32-61 tys. zł33-68 tys. zł
Audi A429-60 tys. zł32-63 tys. zł
Honda Accord32-55 tys. zł32-57 tys. zł
Skoda Superb26-50 tys. zł28-52 tys. zł
Opel Insignia29-45 tys. zł25-50 tys. zł
Saab 9-321-54 tys. zł24-37 tys. zł
Volvo S6025-42 tys. zł28-40 tys. zł
Mazda 622-44 tys. zł24-45 tys. zł
Toyota Avensis20-36 tys. zł28-48 tys. zł
Volkswagen Passat18-42 tys. zł23-45 tys. zł
Subaru Legacy23-34 tys. zł22-45 tys. zł
Ford Mondeo19-39 tys. zł20-45 tys. zł
Alfa Romeo 15917-40 tys. zł19-45 tys. zł
Citroen C520-33 tys. zł22-40 tys. zł
Renault Laguna16-40 tys. zł17-39 tys. zł
Peugeot 40714-25 tys. zł 17-28 tys. zł

 

SUV-y kompaktowe i klasy średniej

Sprawdzone roczniki: 2008-09

Coraz popularniejszy segment, z którym priorytety zmieniają się częściej niż w innych.

W klasie SUVów auta marek premium nie występują już w mniejszości – klientom nie przeszkadzają ich wyższe ceny, a kusi dawany prestiż i mocne silniki. W tym segmencie dużo namieszało Volvo XC60. Samochód stał się rynkowym hitem, a jego ceny mimo ogromnej popularności spadają bardzo wolno – są znacznie wyższe nawet od BMW X3, których ceny „dogoniły” poziom pozornie tańszych aut, jak Volkswagen Tiguan, Honda CR-V, Toyota RAV4. Najdroższe jest bezapelacyjnie Audi Q5. W jego przypadku egzemplarze z pierwszego rocznika są droższe od późniejszych, bo wyprodukowano ich mniej i ich ceny nie są zaniżane przez masowy import.

Co kupimy najtaniej? Renault Koleos, Kia Sportage, Hyundai Tuscon – te trzy auta potrafią być nawet o 50 tysięcy złotych tańsze od Audi Q5 z tego samego rocznika. Jednak tutaj istotny wpływ ma niska jakość wykonania, słabe silniki i przestarzały wygląd. Między innymi dlatego te auta nie osiągnęły rynkowego sukcesu.

Model20112012
Audi Q570-75 tys. zł 60-87 tys. zł
Volvo XC6054-68 tys. zł49-80 tys. zł
BMW X335-52 tys. zł43-60 tys. zł
Honda CR-V34-53 tys. zł38-60 tys. zł
VW Tiguan33-50 tys. zł36-60 tys. zł
Toyota RAV430-48 tys. zł36-58 tys. zł
Ford Kuga35-50 tys. zł36-50 tys. zł
Mitsubishi Outlander26-50 tys. zł35-54 tys. zł
Land Rover Freelander30-45 tys. zł40-47 tys. zł
Citroen C-Crosser29-45 tys. zł33-44 tys. zł
Nissan X-Trail28-45 tys. zł35-43 tys. zł
Suzuki Grand Vitara24-45 tys. zł27-52 tys. zł
Subaru Forester25-40 tys. zł26-45 tys. zł
Opel Antara25-40 tys. zł29-40 tys. zł
Renault Koleos22-36 tys. zł23-41 tys. zł
Kia Sportage22-36 tys. zł25-37 tys. zł
Hyundai Tucson22-35 tys. zł24-36 tys. zł