Przeważnie mówi się, że im nowsze auto, tym droższe do niego części eksploatacyjne. Czasami różnice są jednak kolosalne. Oto zestawienie cen części trzech aut kompaktowych trzech generacji – Forda Focusa, Hondy Civic i Volkswagena Golfa.
Kupując względnie „świeżą” generację samochodu trzeba być przygotowanym na to, że mocniej zaawansowana konstrukcja i skomplikowana elektronika z czasem zacznie generować wydatki. Nie każdy wie, że nawet regularnie wymieniane, podstawowe części eksploatacyjne także mogą kosztować sporo więcej niż w starszym modelu. Czasami nawet dwukrotnie.
Z czego to wynika?
To jest dobre pytanie, ponieważ części typu filtry, tarcze i klocki hamulcowe, łożyska itp. często są bardzo podobne lub wręcz stosowane w kilku generacjach modelu, dlatego wzrost ich cen nie można wytłumaczyć postępem technologicznym. W zestawieniu nie wzięto pod uwagę skomplikowanych elementów układu wtryskowego lub doładowania, które zresztą częściej się regeneruje niż wymienia na nowe. Ciężko zatem wytłumaczyć, dlaczego blisko stuprocentowe różnice w cenach podstawowych elementów eksploatacyjnych są właściwie na porządku dziennym.
Cenniki pod lupą
Oto szczegółowe zestawienie cen części w trzech generacjach dziewięciu popularnych w Polsce modeli. Wykorzystał w tym celu detaliczne ceny z internetowej hurtowni Inter Cars. W pierwszej części przyjrzymy się trzem kompaktom – Volkswagenowi Golfowi, Fordowi Focusowi i Hondzie Civic. Jak w ich przypadku kształtuje się różnica w eksploatacyjnych wydatkach?
Ford Focus
W kompakcie Forda na pierwszy rzut oka widać, że pierwszy model ma tańsze części od młodszych, a od najnowszego – nawet o połowę. Pewne elementy, jak napinacz paska osprzętu i pompa wody są jednak najtańsze w Focusie III. Różnica między pierwszą a nowszymi generacjami wyniosła blisko 3000 złotych. Warto jednak zaznaczyć, że w najstarszym modelu nie występowało koło dwumasowe.
Wersja | 1.8 TDDi 90 KM | 1.6 TDCi 110 KM | 1.6 TDCi 115 KM |
Lata produkcji | 1998-2004 | 2004-2011 | od 2010 r. |
Filtr powietrza | 40,00 zł | 59,00 zł | 62,00 zł |
Filtr oleju | 39,00 zł | 30,00 zł | 30,00 zł |
Filtr paliwa | 115,00 zł | 140,00 zł | 145,00 zł |
Filtr kabinowy | 47,00 zł | 65,00 zł | 75,00 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 250,00 zł | 385,00 zł | 430,00 zł |
Klocki hamulcowe przód | 160,00 zł | 230,00 zł | 235,00 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 190,00 zł | 240,00 zł | 320,00 zł |
Klocki hamulcowe tył | 100,00 zł | 160,00 zł | 165,00 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 41,00 zł | 100,00 zł | 97,00 zł |
Amortyzator przód | 185,00 zł | 270,00 zł | 161,00 zł |
Końcówka drążka kier. | 50,00 zł | 60,00 zł | 56,00 zł |
Wahacz przedni | 250,00 zł | 460,00 zł | 500,00 zł |
Łożysko przedniego koła | 127,00 zł | 310,00 zł | 340,00 zł |
Sprzęgło komplet | 855,00 zł | 1 250,00 zł | 938,00 zł |
Koło dwumasowe | nie występuje | 1 200,00 zł | 931,00 zł |
Napęd rozrządu | 150,00 zł | 320,00 zł | 340,00 zł |
Pompa wody | 230,00 zł | 240,00 zł | 206,00 zł |
Napinacz paska osprzętu | 420,00 zł | 160,00 zł | 160,00 zł |
Świece żarowe komplet | 200,00 zł | 270,00 zł | 350,00 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 890,00 zł | 1 200,00 zł | 1 467,00 zł |
Chłodnica | 420,00 zł | 380,00 zł | 715,00 zł |
Suma | 4 759,00 zł | 7 529,00 zł | 7 723,00 zł |
Honda Civic
W japońskim kompakcie różnica jest kolosalna, bo niemal dwukrotna, biorąc pod uwagę podsumowanie cen wszystkich 21 elementów. Wyższych kosztów kierowcy Civica „UFO” nie odczują, kupując np. tarcze hamulcowe i filtry. Dodatkowe setki złotych trzeba będzie zostawić na np. napęd rozrządu, sprężarkę klimatyzacji i chłodnicę. I koło dwumasowe, które tylko w niej występuje.
Wersja | 2.0 TDiC 101 KM | 1.7 CTDi 100 KM | 2.2 CTDi 140 KM |
Lata produkcji | 1995-2001 | 2000-2006 | 2006-2011 |
Filtr powietrza | 25,00 zł | 82,00 zł | 65,00 zł |
Filtr oleju | 26,00 zł | 34,00 zł | 35,00 zł |
Filtr paliwa | 51,00 zł | 107,00 zł | 98,00 zł |
Filtr kabinowy | 54,00 zł | 59,00 zł | 45,00 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 352,00 zł | 350,00 zł | 436,00 zł |
Klocki hamulcowe przód | 186,00 zł | 189,00 zł | 219,00 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 222,00 zł | 386,00 zł | 270,00 zł |
Klocki hamulcowe tył | 105,00 zł | 163,00 zł | 199,00 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 48,00 zł | 60,00 zł | 104,00 zł |
Amortyzator przód | 275,00 zł | 430,00 zł | 450,00 zł |
Końcówka drążka kier. | 106,00 zł | 49,00 zł | 11,00 zł |
Wahacz przedni | 896,00 zł | 507,00 zł | 113,00 zł |
Łożysko przedniego koła | 563,00 zł | 192,00 zł | 267,00 zł |
Sprzęgło komplet | 1 196,00 zł | 945,00 zł | 913,00 zł |
Koło dwumasowe | nie występuje | nie występuje | 2 865,00 zł |
Napęd rozrządu | 946,00 zł | 428,00 zł | 1 660,00 zł |
Pompa wody | 250,00 zł | 402,00 zł | 350,00 zł |
Napinacz paska osprzętu | 447,00 zł | 494,00 zł | 684,00 zł |
Świece żarowe komplet | 248,00 zł | 336,00 zł | 504,00 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 720,00 zł | 1 289,00 zł | 1 805,00 zł |
Chłodnica | 733,00 zł | 1 030,00 zł | 931,00 zł |
Suma | 7 449,00 zł | 7 532,00 zł | 12 024,00 zł |
Volkswagen Golf
Zaskoczenie – „Czwórka” ma koszyk części droższy od „Piątki”. Spowodowały to przede wszystkim ceny elementów rozrządu, a elementy zawieszenia i układu hamulcowego kosztują już podobnie. Warto zwrócić uwagę, że Golf IV ma już koło dwumasowe, które jest najdroższą częścią w koszyku. „Szóstka” to już inna bajka, bo większość części jest o połowę droższa. Niektóre nawet dwukrotnie.
Wersja | 1.9 TDI 90 KM | 1.9 TDI 105 KM | 1.6 TDI 105 KM |
Lata produkcji | 1997-2003 | 2003-2008 | 2008-2013 |
Filtr powietrza | 33,00 zł | 44,00 zł | 60,00 zł |
Filtr oleju | 25,00 zł | 27,00 zł | 27,00 zł |
Filtr paliwa | 71,00 zł | 90,00 zł | 56,00 zł |
Filtr kabinowy | 23,00 zł | 38,00 zł | 37,00 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 342,00 zł | 387,00 zł | 200,00 zł |
Klocki hamulcowe przód | 230,00 zł | 150,00 zł | 220,00 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 200,00 zł | 269,00 zł | 270,00 zł |
Klocki hamulcowe tył | 111,00 zł | 110,00 zł | 110,00 zł |
Łącznik stab. przód | 53,00 zł | 60,00 zł | 99,00 zł |
Amortyzator przód | 224,00 zł | 220,00 zł | 280,00 zł |
Końcówka drążka kier. | 49,00 zł | 50,00 zł | 60,00 zł |
Wahacz przedni | 277,00 zł | 400,00 zł | 470,00 zł |
Łożysko przedniego koła | 152,00 zł | 405,00 zł | 420,00 zł |
Sprzęgło komplet | 891,00 zł | 780,00 zł | 1 170,00 zł |
Koło dwumasowe | 1 230,00 zł | 1 170,00 zł | 2 070,00 zł |
Napęd rozrządu | 628,00 zł | 420,00 zł | 450,00 zł |
Pompa wody | 225,00 zł | 220,00 zł | 260,00 zł |
Napinacz paska osprzętu | 377,00 zł | 158,00 zł | 250,00 zł |
Świece żarowe komplet | 168,00 zł | 240,00 zł | 256,00 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 962,00 zł | 815,00 zł | 957,00 zł |
Chłodnica | 300,00 zł | 430,00 zł | 550,00 zł |
Suma | 6 571,00 zł | 6 483,00 zł | 8 272,00 zł |