Profil XR01 - test

Miłośnicy sportowej jazdy coraz częściej sięgają po bieżnikowane, mające homologację drogową opony typu slick. Czy sprawdzają się one w każdych warunkach drogowych? Oto nasz test opony Profil XR01.

Ogumienie typu slick to podstawa w sportach motorowych. Cechuje się specjalnie spreparowanym, poprawiającym prowadzenie bieżnikiem i tym, że może przenosić siły większe nawet o 80% niż w przypadku zwykłych opon. To pozwala znacząco (nawet dwukrotnie) skrócić drogę hamowania. Opony „slicki” są jednak drogie (800-2000 zł za sztukę), dlatego kierowcy decydują się na zakup tańszych, bieżnikowanych opon o podobnym profilu co slick.

Bieżnikowana – co to znaczy?

Profil XR01 - bieżnik
Profil XR01 – bieżnik

Opona bieżnikowana to inaczej używana, która przeszła zmianę bieżnika. Producenci tego typu ogumienia wykorzystują w tym celu karkasy używanych opon i od nowa je bieżnikują. W przypadku opisywanego ogumienia typu slick opona jest bieżnikowana mieszanką wysokoprzyczepnej gumy, nadającej jej sportowy kształt. Taka opona ma m.in. prostokątny zarys bieżnika, minimalne rowki i sztywny profil bieżnika. Całość przyciąga nie tylko wyglądem, ale też okazyjną ceną (255 złotych za sztukę).

 

Czy to się sprawdza?

Bieżnikowane opony typu slick mają homologację drogową E20 i są dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. Oznacza to, że teoretycznie nadają się nie tylko na tor, ale i do codziennego użytku. Czy tak jest w praktyce? Tygodnik „Motor” przetestował jedną z takich opon w różnych warunkach drogowych. Pod lupę trafiło ogumienie polskiej marki Profil XR01. Zestawiono je z budżetową oponą chińską i drogą premium.

Wyniki na suchym asfalcie

Suchy asfalt - jazda na czas
Suchy asfalt – jazda na czas

Opona slick nie zachwyca już na suchej nawierzchni, a to właśnie jest jej „środowisko naturalne”. Od sportowego ogumienia oczekuje się zapewnienia odpowiedniej przyczepności na zakrętach. Tymczasem bieżnikowana opona nie pozwalała na szybkie wchodzenie w nie, a samochód miał słabe trzymanie boczne. Tym samym testowane ogumienie uzyskało najgorszy czas, okazało się też najgłośniejsze. Konkurentów przewyższyło jedynie w drodze hamowania, uzyskując wynik o kilka metrów krótszy.

Hamowanie
100-0 km/h
Jazda po torze Własności
jezdne
Komfort Hałas
(80 km/h)
Suma
Maks. punktów 50 50 30 5 5 140
Profil XR01 50 48,7 24,4 2,5 5 130,6
Opona premium (Bridgestone) 47,3 50 30 4,6 4,9 136,8
Opona chińska (Nankang) 46,8 49 25,5 5 5 131,3

Wyniki na mokrym asfalcie

Aquaplaning poprzeczny
Aquaplaning poprzeczny

Kiepskie noty opony typu slick były tu do przewidzenia – ogumienie nie ma rowków odprowadzających wodę i przy wjeździe w kałużę jest wręcz niebezpieczne. Bardzo słabo wypadły parametry podczas jazdy na czas i w aquaplaningu. W porównaniu w ogumieniem marki premium różnice są kolosalne. „Slicka” sporo przewyższyła także tania opona z Chin, nawet podczas hamowania.

Hamowanie
100-0 km/h
Jazda na czas Aquapl.
wzdłużny
Aquapl. poprzeczny Trzymanie boczne Suma
Maks. punktów 30 10 10 5 5 60
Profil XR01 10,2 9,1 5,8 0 3,9 29
Opona premium (Bridgestone) 30 10 10 5 5 60
Opona chińska (Nankang) 25,8 9,5 8,6 3,4 4,5 51,8

Jaki z tego wszystkiego wniosek?

Mokry asfalt - hamowanie
Mokry asfalt – hamowanie

Bieżnikowana opona typu slick średnio nadaje się do normalnej jazdy. Gdy pada deszcz, bardzo łatwo traci przyczepność i powoduje, że auto wpada w poślizg. W suchych warunkach również nie błyszczy, a przydaje się wyłącznie na prostej. Dlatego może stanowić optymalny wybór dla osób lubiących wyścigi na np. ćwierć mili. Dla reszty lepsze będą normalne opony.

Wynik końcowy
Profil XR01 159,6
Opona premium (Bridgestone) 196,8
Opona chińska (Nankang) 183,1

Jak Motor testuje opony