Lewarek skrzyni biegow

Manualna skrzynia biegów o oznaczeniu M32, montowana najczęściej w Oplach i Fiatach, słynie z awarii pojawiających się już przy kilkudziesięciu tysiącach kilometrów przebiegu. Co się psuje i jak sobie z nią radzić?

Skrzynie M32 i spokrewnione z nią M20 występują przede wszystkim w Oplach i Chevroletach, a także w Fiatach, Lanciach i Alfach Romeo. W zależności od auta nieznacznie się od siebie różnią, m.in. sposobem wybierania wstecznego biegu. W “fiatowskich”, uznawanych za nieco lepsze, wrzuca się go wykonując lewarkiem ruchy “do siebie i w dół”, natomiast w Oplach “do siebie i w górę”.

Jak się uchronić przed awarią skrzyni M32?

Właściciele aut z pechową skrzynią mogą zapobiec ewentualnym awariom, zmieniając fabryczny olej. Nowy najlepiej wlać w ilości 2,6 litra lub 2,8, gdy skrzynia po regeneracji była zupełnie pusta. Oprócz tego łagodniejsza eksploatacja powinna wydłużyć okres bezawaryjnego działania, zwłaszcza w lżejszych autach z mniejszymi silnikami.

Winna wada fabryczna

Przekładnię trapi jeden istotny problem konstrukcyjny, a leży on w łożyskowaniu. Ruchome elementy bardzo szybko się zużywają, co prowadzi do powstawania luzu w okolicach wałka atakującego. Jego powiększenie następuje nawet podczas typowych odruchów w eksploatacji, jak dodanie/ujęcie gazu lub sporadyczna gwałtowna zmiana biegu. Wraz ze zwiększeniem luzu istnieje większe ryzyko zniszczenia łożysk, a w konsekwencji wyłamania fragmentu obudowy w tylnej części skrzyni.

Co negatywnie wpływa na trwałość?

Na szybkie zużycie przekładni wpływa przede wszystkim temperament kierowcy (skrzynia nie lubi gwałtownych redukcji biegów), a także nieodpowiedni osprzęt wraz z olejem. Firmy zajmujące się naprawami skrzyń sugerują, że fabryczny olej stosowany w skrzyniach M32 jest nieadekwatny do warunków, w jakich muszą pracować (a zwykle montowane są w ciężkich i mocnych autach). Oprócz tego wiele do życzenia pozostawia trwałość łożysk. Co ciekawe, producent musiał zauważyć ten problem, bo od kilku lat stosuje już trwalsze łożyska.

Jak rozpoznać awarię?

Pęknięcie obudowy skrzyni
Pęknięcie obudowy skrzyni to już poważna awaria.

Problemy zaczynają się bardzo wcześnie, bo już przy 50 tysiącach kilometrów. Skrzynia zaczyna wtedy szumieć, stukać lub nawet wyć. Na podwyższone zużycie skrzyni wskazuje także ruch lewarka skrzyni wraz z dodaniem lub ujęciem gazu. Może to oznaczać konieczność wymiany poduszek pod zespołem napędowym lub uszkodzone cięgła lewarka. Najprawdopodobniej jednak objawy te oznaczają już zużycie łożysk. Wtedy najlepiej wymienić wszystkie (czyli 8), gdyż nawet niewielki luz na mało zużytych “starych” łożyskach może negatywnie wpłynąć na nowe. Nie radzimy na nich oszczędzać – łożyska “z górnej półki” w połączeniu z wysokiej jakości olejem znacznie poprawią trwałość skrzyni.

Niewykluczona całkowita wymiana

Wymiana łożysk nic jednak nie da w przypadku uszkodzonych miejsc łożysk w obudowie, gdyż nowe elementy będą miały zbyt duży luz. W takim wypadku konieczna jest wymiana obudowy skrzyni lub całej przekładni. Najlepiej wybrać te po regeneracji, bo przeważnie mają roczną gwarancję. Ich koszt kształtuje się w okolicach 3-4 tysięcy złotych.

Lista Opli ze skrzynią M32 lub M20

Opel Corsa D

Corsa D
Z17DTR, A17DTS, Z16LEL, Z16LER, A16LEL, A16LER

 

Opel Meriva A

Meriva A
Z17DT, Z17DTR, Z16LET

 

Opel Astra H

Astra H
Z17DTJ ecoFLEX, Z17DTH, Z17DTJ, A17DTJ, Z17DTR, A17DTR, Z19DT, Z19DTH, Z19DTJ, Z19DTL, Z22YH, Z20LEH, Z16LET, Z20LEL, Z20LER

 

Opel Astra J

Astra J
A17DTJ, A17DTR, A16LET, A14NET

 

Opel Vectra C

Vectra C
Z19DT, Z19DTL, Z22YH

 

Opel Signum

Signum
Z19DT, Z19DTL, Z22YH

 

Opel Zafira B

Zafira B
Z17DTJ ecoFLEX, A17DTJ, A17DTR, Z19DT, Z19DTL, Z22YH, Z19DTH, Z20LEH, Z20LER, Z16XNT, A16XNT

 

Opel Insignia

Insignia
A20DT, A20DTC, A20DTJ, A20DTL, A16LET, A16XER, A18XER