Luźny łańcuch w 1.6 THP
Luźny łańcuch w 1.6 THP

Zaawansowane technicznie jednostki 1.6 THP już przy niskich przebiegach nękają problemy z rozrządem. Czy da się temu zapobiec?

THP to rodzina wolnossących i turbodoładowanych silników, opracowana przez koncern PSA (Peugeot-Citroen) we współpracy z BMW, które dodało do nich m.in. swój system płynnej regulacji wzniosu zaworów (w wolnossących wersjach). Pod względem technologicznym to bardzo nowoczesne jednostki, dodatkowo zapewniające świetne osiągi. Najsłabsze z nich (1.4 VTi) mają 90 KM, 1.6 VTi już 120 KM, natomiast turbodoładowane 1.6 THP potrafią wygenerować nawet 270 KM. Pomimo tych niewątpliwych zalet producenci stopniowo wycofują te silniki z obiegu, zastępując je mniejszymi, 3-cylindrowymi 1.2 PureTech. Jak się okazuje, nie tylko ze względów ekonomicznych.

Seria usterek

Seria jednostek 1.6 THP okazuje się być wyjątkowo niedopracowana konstrukcyjnie. Silniki masowo biorą olej (szczególnie przy dynamicznej jeździe). Gubią olej także na postoju przez lichej jakości elementy współpracujące z uszczelniaczami. Dodatkowo zawory stosunkowo szybko zarastają nagarem i pęka kolektor wydechu. Ale to nie wszystko. Najwięcej nerwów i pieniędzy pochłoną awarie wyjątkowo nietrwałego łańcucha rozrządu. Potrafi poluzować się już przy przebiegu kilkunastu tysięcy kilometrów i cały rozrząd może powinien być wymieniony jeszcze na gwarancji. Po jej skończeniu koszty będzie już musiał ponieść właściciel. A nie są małe – od 1000 do nawet 2500 złotych.

Jakie są przyczyny awarii rozrządu w 1.6 THP?

Napinacz łańcucha rozrządu 1.6 THP
Napinacz łańcucha rozrządu 1.6 THP

Silniki 1.6 THP zwykle mają dużą moc, a co za tym idzie – wysoki moment obrotowy, sięgający średnio 240 Nm. W układzie korbowym występują przez to większe naprężenia w rozrządzie. Ten stosowany w 1.6 THP jest wyposażony w jednorzędowy łańcuch, mimo że współcześnie stosuje się już dwurzędowe. Wyglądem przypomina rowerowy i nie wytrzymuje on znacznych obciążeń generowanych przez silnik, przez co dość szybko się wyciąga (nawet 2 cm przez 100 tys. km). Kolejnym czynnikiem wpływającym na zużycie rozrządu jest wadliwy napinacz łańcucha, nie potrafiący dostatecznie długo utrzymać ciśnienia oleju. W efekcie trzpień na postoju zbyt szybko się cofa i luzuje łańcuch. Problem dodatkowo nasila stosowany w silnikach THP olej o bardzo niskiej lepkości (0W-30 lub 5W-30), utrudniający zachowanie szczelności, oraz zbyt mały filtr oleju.

Jak rozpoznać problem?

Jednorzędowy łańcuch w 1.6 THP
Jednorzędowy łańcuch w 1.6 THP

Pierwszym objawem najczęściej jest charakterystyczne terkotanie na zimnym silniku. Wtedy jeszcze do napinacza nie dotarł olej, który wcześniej z niego uleciał. Po chwili klekotanie ustaje, a to oznacza, że napinacz wypełnił się olejem. Jeśli łańcuch już dostatecznie się wyciągnął, do tego może dojść niska kultura pracy silnika i pogorszenie osiągów, a w skrajnym przypadku nawet trudności z uruchomieniem.

Czy można mu zapobiec?

Sprawdzanie poziomu oleju
Częste sprawdzanie poziomu oleju pozwoli zapobiec awarii.

Nie ma sposobu, który w stu procentach wyeliminowałby opisany problem. Doświadczeni mechanicy znaleźli jednak rozwiązanie mogące przedłużyć okres między wymianami rozrządu – montują napinacz o poprawionej konstrukcji (z otworem zasilania olejem znajdującym się bliżej łba śruby) lub sami przerabiają je tak, by tłoczek się nie cofał. Samego łańcucha natomiast nie można traktować jako długowieczny element i wymieniać go nawet co 100 tys. km. Oprócz tego często kontrolować poziom oleju i uzupełniać go częściej niż zaleca producent (czyli 30 tys. km).

Lista aut z silnikami 1.6 THP:

  • BMW 114i, 116i F20 (2011-2016)
  • BMW 316i, 320i ED F30 (2012-2016)
  • Citroen C3 (2009-2015)
  • Citroen C3 Picasso (2009-2015)
  • Citroen DS3 (od 2009)
  • Citroen C4 I/II gen. (od 2009)
  • Citroen C4 Picasso I/II gen. (od 2008)
  • Citroen DS4 (od 2009)
  • Citroen DS5 (od 2012)
  • Mini One/Cooper/Cooper S (2007-2010)
  • Peugeot 207 (2006-2012)
  • Peugeot 208 (2012-2016)
  • Peugeot 2008 (2013-2015)
  • Peugeot 308 (2007-2016)
  • Peugeot 3008 (od 2010)
  • Peugeot 508 (od 2011)
  • Peugeot 5008 (od 2009)
  • Peugeot RCZ (2010-2016)