Pozornie konserwatywna marka Audi też ma w ofercie kilka ciekawostek z przeszłości. Oto 9 najciekawszych prototypów Audi.
Żelazna zasada Audi brzmiała, że auto studyjne musiało być tak zaprojektowane, by w razie konieczności łatwo je przerobić w model produkcyjny. Inżynierowie nie projektowali przy tym na pokaz, a starali się myśleć „na zapas”. Marka przeze wiele lat eksperymentowała i szukała nowych kierunków rozwoju swojej gamy. Działania opłaciły się – firma odnotowała trzykrotny wzrost produkcji na przestrzeni kilkunastu lat (w 1998 roku Audi sprzedało 619 tysięcy aut, podczas gdy w 2015 roku było to już 1,8 miliona sztuk).
Przez ostatnie dziesięciolecia niemiecka marka zaprezentowała kilka śmiałych idei, mających zmienić postrzeganie niektórych segmentów w motoryzacji. Przyjrzyjmy się dziewięciu najciekawszym prototypom Audi.
Audi Avus (1991)
Pierwsze kroki Audi w projektowaniu sportowego supersamochodu. Zastosowany w nim silnik 6.0 W12 (506 KM) trafił później w nieco słabszej odmianie (420 KM) do luksusowego A8. Flagowy model przejął po nim też koncepcję aluminiowego nadwozia. Dzisiaj można powiedzieć, że to prekursor R8, które pojawiło się 15 lat później.
Audi Rosemeyer (2000)
Miał jeszcze większy silnik niż Avus – szesnastocylindrowa, widlasta jednostka o pojemności 8004 cm3 rozwijała aż 630 KM. Pozwalała rozpędzić Rosemeyera do 350 km/h i osiągnąć „setkę” w 3,8 sekundy. Prototyp miał też znaczenie stylistyczne – tzw. duży grill zadebiutował w autach produkcyjnych dopiero w 2004 roku.
Audi Avantissimo (2001)
Pomysł Audi na odmianę kombi najbardziej luksusowej A8-ki, jednak mały popyt nie pozwolił na rozszerzenie gamy nadwoziowej. Zastosowany w nim silnik 4,2 V8 o mocy 430 KM wspomagały dwie turbosprężarki w układzie TwinTurbo, a automatyczna skrzynia przekazywała moc na napęd quattro.
Audi Cross Cabriolet (2007)
Bezpośrednia zapowiedź wprowadzonego do produkcji SUVa Q5. Może dziś, na fali popularności crossoverów, Audi powróci do koncepcji uterenowionego kabrioletu.
Audi TT Clubsport (2008)
Najmocniejsza, 300-konna wersja TT miała zaprezentować możliwości konstrukcyjne, które miały za jakiś czas trafić do seryjnych aut. Planowano produkcję krótkiej serii, ale skończyło się na prototypie.
Audi Urban Concept (2011)
Środek z układem siedzeń 1+1, napęd składający się z dwóch silników elektrycznych i kosmiczna stylistyka nie mogły się przyjąć pięć lat temu na rynku . Dzisiaj już bardziej można na niego spojrzeć jako miejskie auto przyszłości.
Audi Nanuk (2013)
Wyjątkowo niski crossover z mocarnym silnikiem – dziesięciocylindrowym, widlastym 5.0 o mocy 544 KM. Zaprezentowano go z myślą o rynkach ze słabą siecią gładkich dróg, lecz prace nad nim zawieszono.
Audi Allroad Shooting Brake (2014)
Tak mógłby wyglądać TT kombi i byłby całkiem zgrabnym crossoverem o długości 420 cm. To świeży projekt. Prace nad nim zatrzymano, ale za kilka lat może powrócić do łask.
Audi TT Sportback (2014)
Oprócz kombi, Audi zaprezentowało też pięciodrzwiową odmianę TT. Mierzyła 447 cm (o 29 cm więcej niż coupe) i miała 263 cm rozstawu osi. Sportbackowi znacznie bliżej było do seryjnej produkcji, ale pozostał prototypem.