Automatyczna skrzynia biegow

Zestawienie 8 najbardziej awaryjnych skrzyń automatycznych. Zobacz, jaki automatów unikać, by nie narazić się na koszty.

Nawet prostsze, manualne skrzynie biegów mogą trapić awarie. Na przykład we Fiatach czy Oplach zużywa się łożysko wałka atakującego, a w przekładniach Hondy wycierają się synchronizatory. Jednak zwykle naprawa nie wymaga specjalistycznej wiedzy czy narzędzi i poradzi sobie z nią każdy mechanik.

Automatu nie naprawi każdy mechanik

Inaczej jest w przypadku skrzyń automatycznych. Tutaj częściej oprócz wiedzy wymagane jest większe doświadczenie, gdyż nieumiejętne działania mogą tylko pogłębić awarię. Należy też pamiętać, że naprawa “automatu” często idzie w tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy złotych.

Unikaj skrzyń znanych z awarii

Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków, przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrane auto nie jest wyposażone w awaryjną skrzynię biegów. Kłopotliwe przekładnie (zwykle produkowane przez zewnętrzne firmy) często trafiały do wielu modeli aut, nawet w niezmienionej formie. Wiele też zależy od zachowania właściciela. Jeśli delikatnie obchodził się ze skrzynią automatyczną oraz regularnie wymieniał olej, prawdopodobieństwo jej niezawodności znacznie wzrasta. Należy pamiętać, że auto z uszkodzonym automatem błyskawicznie traci swoją wartość.

Automatyczne skrzynie biegów, na które należy szczególnie uważać

JATCO JF506E

Typ: automatyczna, 5-biegowa

Nazwy handlowe: Durashift, Tiptronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Ford Mondeo, Mazda MPV, Volkswagen Golf/Sharan, Land Rover Freelander

Koszt naprawy: 6-7 tys. złotych

Klasyczny automat stosowany w wielu przednionapędowych autach. W zależności od samochodu mogą występować różnice w konwerterze czy doborze przełożeń.

Problemy z tą skrzynią powoduje przede wszystkim wadliwy tłok w jednym z koszyków sprzęgłowych. Inną awarią jest mechaniczne zużycie elektrozaworów. Tutaj nawet czynności serwisowe, jak wymiana oleju, mogą powodować komplikacje typu uszkodzenia mechanizmów, dlatego przy naprawach niezbędne jest skorzystanie z wykwalifikowanego mechanika.

 

JATCO JF011E

Typ: bezstopniowa

Nazwa handlowa: CVT

Wybrane modele z tą skrzynią: Nissan Qashqai, Nissan Maxima, Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Koleos.

Koszt naprawy: 10 tys. zł

Bezstopniowa skrzynia, sprawnie zmieniająca biegi dzięki płynnej regulacji promieni opasania na kołach stożkowych przenoszących napęd. Nieskończona liczba biegów pozwala dostosować pracę silnika do aktualnych potrzeb, a to obniża zużycie paliwa.

Eksploatacja odbywa się bez szarpnięć, jednak kierowców denerwują wysokie obroty silnika, spowodowane działaniem skrzyni JF011E. Oprócz tego elementy przekładni – nawet tak podstawowe jak stalowe pasy przenoszące napęd – potrafią szybko się zużywać. Problematyczny bywa też moduł sterowania. Awarie w połączeniu z nietypową charakterystyką pracy skutecznie obniżają ogólną ocenę skrzyni.

 

GM 6T40

Typ: automatyczna, 6-biegowa

Nazwa handlowa: Hydra-Matic

Wybrane modele z tą skrzynią: Cadillac SRX, Chevrolet Cruze, Malibu

Koszt naprawy: 6-8 tys. złotych

Produkowany przez koncern GM automat występował przeważnie w amerykańskich autach oferowanych w Europie. Skrzynia pasuje do samochodów z poprzecznie umieszczonym silnikiem, lecz poszczególne wersje mogą się różnić przeniesieniem maksymalnego momentu obrotowego.

Przekładnię trapi jeden, ale częsty i powszechny problem – pęka falisty pierścień sprężyny zespołu sprzęgieł. Przez tą awarię tworzą się w środku twarde odłamki, szybko uszkadzające dalsze elementy skrzyni. Dlatego lepiej jej unikać, chociaż może być to trudne w przypadku poszukiwań samochodu amerykańskiego.

 

AISIN TF-80 SC

Typ: automatyczna, 6-biegowa

Nazwa handlowa: Geartronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Citroen C4/C5, Peugeot 307, Volvo XC60, Opel Insignia

Koszt naprawy: 6 tys. złotych

Przekładnię wykorzystywano w kilkudziesięciu różnych modelach aut. Projektując ją, inżynierowie skupili się przede wszystkim na gabarytach – skrzynia miała zajmować tyle miejsca, co tradycyjna manualna.

Eksploatacji aut z tą skrzynią często towarzyszy szarpanie podczas zmiany biegów. Najczęściej dotyczy to 4., 5. i 6. przełożenia. Powoduje to wadliwy hydrauliczny sterownik w bloku elektrozaworów. Lekceważenie tej usterki może doprowadzić nawet do zniszczenia przekładni.

 

Audi DL501

Typ: dwusprzęgłowa, 7-biegowa

Nazwa handlowa: S-tronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A4, Audi A5, Audi Q5

Koszt naprawy: 7-16 tys. złotych

Znana, dwusprzęgłowa skrzynia, występująca w modelach Audi pod nazwą S-tronic. Skonstruowano ją do aut z silnikiem umieszczonym wzdłużnie, o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 550 Nm. Ma aż 7 biegów, a rozpiętość przełożeń może sięgać nawet 8:1.

Najbardziej problematycznym elementem tej skrzyni jest zespół mechatroniki, którego awarie prowadzą do uszkodzenia pakietów sprzęgłowych. Występują często, a wymiana zespołu nie rozwiązuje problemu – lepszym wyjściem będzie regeneracja w specjalistycznym zakładzie, znającym wady fabryczne. To znacznie podwyższa koszt usunięcia awarii.

 

ZF 6HP

Typ: automatyczna, 6-biegowa

Nazwa handlowa: Steptronic, Tiptronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A8, BMW serii 3 E90, BMW serii 3 E60, BMW serii 7 E65, BMW X5 E70, Jaguar XF/XJ, Range Rover, Volkswagen Phaeton

Koszt naprawy: 6 tys. złotych

6-biegowy automat, wykorzystywany w wielu modelach klasy wyższej i luksusowej, a także w większych SUVach. Zapewnia szybką zmianę biegów przy niewielkim wpływie na zużycia paliwa. Występował w kilku wersjach, różniących się gabarytami i zdolnością przenoszenia momentu obrotowego – maksymalnie do 600 Nm.

Prawie wszystkie auta dysponujące skrzynią 6HP mają silniki o wysokich parametrach. Powoduje to duże obciążenie dla skrzyni, która traci na trwałości. W topowych wersjach silnikowych zdarzają się pęknięcia wałka wejściowego, co powoduje problemy z działaniem 4., 5. i 6. biegu. Występują też awarie płytki drukowanej sterownika skrzyni. Przekładnia nieźle sobie radzi w słabszych wersjach silnikowych.

 

AISIN AW55-50

Typ: automatyczna, 5-biegowa

Nazwa handlowa: Geartronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Opel Vectra C, Volvo S40, Volvo V50, Volvo S60, Volvo V70, Saab 9-3, Renault Laguna

Koszt naprawy: 5-6 tys. zł

Skrzynia popularna w wielu autach osobowych, ale różniąca się budową w zależności od tego, w jakim samochodzie jest zamontowana. Ogranicza to ich wzajemną wymianę, na szczęście wiele warsztatów potrafi ją naprawić.

Psują się przeważnie elektrozawory (komfortu przełączania, linii ciśnienia, sprzęgła konwertera) w sterowniku skrzyni biegów oraz zdarzają się wycieki z chłodnicy skrzyni. Eksploatacji towarzyszy też często szarpanie podczas przełączania z N na D. Ryzyko wystąpienia awarii jest duże, ale koszt naprawy na szczęście umiarkowany.

 

LUK 01J

Typ: bezstopniowa

Nazwa handlowa: Multitronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Audi A4, Audi A5, Audi A6, Audi A7, Audi A8

Koszt naprawy: 4-20 tys. złotych

Bezstopniową skrzynię 01J, przeznaczoną do aut z silnikiem umieszczonym wzdłużnie, opracowało Audi wraz z firmą LuK. Przekładnia przenosi nawet 400 Nm momentu obrotowego, a zamiast stalowego paska przekazującego napęd zastosowano w niej łańcuch. Warto jednak uważnie jej się przyjrzeć podczas zakupu, bo trapi ją wiele różnorakich awarii.

Typowymi eksploatacyjnymi problemami są szarpania na niskich obrotach, pełzanie samochodu na pozycji N czy gaśnięcie po przełączeniu na D. Przyczyną często jest szybkie zużycie łańcucha i uszkodzenia kół stożkowych przenoszących napęd. Kłopotliwy bywa również komputer sterujący skrzynią. Awarie występują dosyć wcześnie, bo przy przebiegu około 120 tys. kilometrów, a astronomiczne koszty naprawy czynią ją mało opłacalną.