Automatyczna skrzynia biegow

Zestawienie 8 najbardziej awaryjnych skrzyń automatycznych. Zobacz, których automatów unikać, by nie narazić się na koszty.

Nawet prostsze, manualne skrzynie biegów mogą trapić awarie. Na przykład we Fiatach czy Oplach zużywa się łożysko wałka atakującego, a w przekładniach Hondy wycierają się synchronizatory. Jednak zwykle naprawa nie wymaga specjalistycznej wiedzy czy narzędzi i poradzi sobie z nią każdy mechanik.

Automatu nie naprawi każdy mechanik

Inaczej jest w przypadku skrzyń automatycznych. Tutaj częściej oprócz wiedzy wymagane jest większe doświadczenie, gdyż nieumiejętne działania mogą tylko pogłębić awarię. Należy też pamiętać, że naprawa „automatu” często idzie w tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy złotych.

Unikaj skrzyń znanych z awarii

Aby uniknąć niepotrzebnych wydatków, przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrane auto nie jest wyposażone w awaryjną skrzynię biegów. Kłopotliwe przekładnie (zwykle produkowane przez zewnętrzne firmy) często trafiały do wielu modeli aut, nawet w niezmienionej formie. Wiele też zależy od zachowania właściciela. Jeśli delikatnie obchodził się ze skrzynią automatyczną oraz regularnie wymieniał olej, prawdopodobieństwo jej niezawodności znacznie wzrasta. Należy pamiętać, że auto z uszkodzonym automatem błyskawicznie traci swoją wartość.

Automatyczne skrzynie biegów, na które należy szczególnie uważać

JATCO JF506E

Typ: automatyczna, 5-biegowa

Nazwy handlowe: Durashift, Tiptronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Ford Mondeo, Mazda MPV, Volkswagen Golf/Sharan, Land Rover Freelander

Koszt naprawy: 6-7 tys. złotych

Klasyczny automat stosowany w wielu przednionapędowych autach. W zależności od samochodu mogą występować różnice w konwerterze czy doborze przełożeń.

Problemy z tą skrzynią powoduje przede wszystkim wadliwy tłok w jednym z koszyków sprzęgłowych. Inną awarią jest mechaniczne zużycie elektrozaworów. Tutaj nawet czynności serwisowe, jak wymiana oleju, mogą powodować komplikacje typu uszkodzenia mechanizmów, dlatego przy naprawach niezbędne jest skorzystanie z wykwalifikowanego mechanika.

 

JATCO JF011E

Typ: bezstopniowa

Nazwa handlowa: CVT

Wybrane modele z tą skrzynią: Nissan Qashqai, Nissan Maxima, Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Koleos.

Koszt naprawy: 10 tys. zł

Bezstopniowa skrzynia, sprawnie zmieniająca biegi dzięki płynnej regulacji promieni opasania na kołach stożkowych przenoszących napęd. Nieskończona liczba biegów pozwala dostosować pracę silnika do aktualnych potrzeb, a to obniża zużycie paliwa.

Eksploatacja odbywa się bez szarpnięć, jednak kierowców denerwują wysokie obroty silnika, spowodowane działaniem skrzyni JF011E. Oprócz tego elementy przekładni – nawet tak podstawowe jak stalowe pasy przenoszące napęd – potrafią szybko się zużywać. Problematyczny bywa też moduł sterowania. Awarie w połączeniu z nietypową charakterystyką pracy skutecznie obniżają ogólną ocenę skrzyni.

 

GM 6T40

Typ: automatyczna, 6-biegowa

Nazwa handlowa: Hydra-Matic

Wybrane modele z tą skrzynią: Cadillac SRX, Chevrolet Cruze, Malibu

Koszt naprawy: 6-8 tys. złotych

Produkowany przez koncern GM automat występował przeważnie w amerykańskich autach oferowanych w Europie. Skrzynia pasuje do samochodów z poprzecznie umieszczonym silnikiem, lecz poszczególne wersje mogą się różnić przeniesieniem maksymalnego momentu obrotowego.

Przekładnię trapi jeden, ale częsty i powszechny problem – pęka falisty pierścień sprężyny zespołu sprzęgieł. Przez tą awarię tworzą się w środku twarde odłamki, szybko uszkadzające dalsze elementy skrzyni. Dlatego lepiej jej unikać, chociaż może być to trudne w przypadku poszukiwań samochodu amerykańskiego.

 

AISIN TF-80 SC

Typ: automatyczna, 6-biegowa

Nazwa handlowa: Geartronic

Wybrane modele z tą skrzynią: Citroen C4/C5, Peugeot 307, Volvo XC60, Opel Insignia

Koszt naprawy: 6 tys. złotych

Przekładnię wykorzystywano w kilkudziesięciu różnych modelach aut. Projektując ją, inżynierowie skupili się przede wszystkim na gabarytach – skrzynia miała zajmować tyle miejsca, co tradycyjna manualna.

Eksploatacji aut z tą skrzynią często towarzyszy szarpanie podczas zmiany biegów. Najczęściej dotyczy to 4., 5. i 6. przełożenia. Powoduje to wadliwy hydrauliczny sterownik w bloku elektrozaworów. Lekceważenie tej usterki może doprowadzić nawet do zniszczenia przekładni.