Królują auta miejskie i kompakty. Na liście najpopularniejszych aut znajdziemy też SUV-y i marki premium. Oto zestawienie 50 najpopularniejszych aut w Europie w 2016 roku.
Najchętniej kupowanym autem w Europie jest bez wątpienia Volkswagen Golf – w 2016 sprzedano blisko pół miliona sztuk kompaktowych Volkswagenów. Mimo, że w porównaniu z zeszłym rokiem tendencja jest spadkowa (o prawie 8%), Golf jest najpopularniejszym nowym samochodem w aż ośmiu krajach Europy – na Cyprze, w Luksemburgu, Chorwacji, Norwegii, Holandii, Niemczech, Austrii i Szwecji. Plasujące się za nim Renault Clio zdobywa największe uznanie w rodzimej Francji, Belgii, Słowenii i Portugalii. Jednak małemu Renault wciąż brakuje blisko 180 tys. sprzedanych egzemplarzy, by zdetronizować lidera spod znaku VW.
Nie tylko tanie auta
Najpopularniejszym SUV-em w Europie pozostaje Nissan Qashqai z wynikiem ponad 234 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Tuż za nim znalazła się Skoda Octavia, która jest najchętniej kupowanym autem w Polsce (prawie 17 tys. aut z 230 tys. łącznie). Pierwsze auto segmentu premium – Mercedes Klasy C – znalazło się na dobrej, 20. pozycji, wyprzedzając znacznie tańsze i mniejsze samochody. W pierwszej 50. znalazł się także minivan BMW (seria 2), a ostatnie miejsca należą do aż trzech modeli Audi.
Sukces trzech SUV-ów
Zdecydowana większość aut sprzedała się w większej ilości niż w poprzednim roku. Tendencja spadkowa, oprócz VW Golfowi, towarzyszy również jego kluczowym rywalom – Fordowi Focusowi czy Peugeotowi 308. W pierwszej 50. znajdziemy jednak kilka fenomenalnych wzrostów sprzedaży. Największy (ponad trzykrotny!) odnotował Hyundai Tucson, a spowodowane jest to najprawdopodobniej wprowadzeniem nowej generacji modelu. SUV Renault – Kadjar – również skoczył w rankingu, podobnie jak najmniejsze uterenowione BMW X1.
Lp. | Marka/model | Sprzedaż aut I-XII 2016 r. (sztuk) | Zmiana do I-XII 2015 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen Golf | 492 952 | -7,8 |
2 | Renault Clio | 315 115 | +3,0 |
3 | Volkswagen Polo | 308 561 | +1,9 |
4 | Ford Fiesta | 300 528 | -4,4 |
5 | Opel Corsa | 264 844 | -1,9 |
6 | Opel Astra | 253 483 | +29,6 |
7 | Peugeot 208 | 249 047 | +8,0 |
8 | Nissan Qashqai | 234 340 | +0,9 |
9 | Skoda Octavia | 230 255 | +5,6 |
10 | Renault Captur | 217 105 | +11,1 |
11 | Ford Focus | 214 435 | -8,5 |
12 | Volkswagen Passat | 208 575 | -8,4 |
13 | Peugeot 308 | 195 653 | -9,1 |
14 | Toyota Yaris | 193 969 | +5,2 |
15 | Fiat Panda | 191 617 | +10,5 |
16 | Audi A3 | 190 660 | -4,5 |
17 | Fiat 500 | 183 730 | +1,8 |
18 | Volkswagen Tiguan | 180 198 | +21,3 |
19 | Skoda Fabia | 177 301 | +9,8 |
20 | Mercedes klasy C | 176 551 | +1,8 |
21 | Peugeot 2008 | 176 349 | +13,5 |
22 | Dacia Sandero | 170 300 | +13,9 |
23 | Opel Mokka | 164 682 | +0,5 |
24 | Audi A4 | 163 491 | +31,1 |
25 | Hyundai Tucson | 154 009 | +304,8 |
26 | Renault Megane | 149 051 | +20,3 |
27 | Seat Leon | 144 740 | +1,8 |
28 | BMW serii 3 | 143 945 | +0,3 |
29 | Mercedes klasy A | 142 722 | +18,5 |
30 | Dacia Duster | 141 299 | +11,6 |
31 | Kia Sportage | 139 097 | +31,4 |
32 | Mini | 135 875 | -0,3 |
33 | Citroen C3 | 134 560 | +8,3 |
34 | BMW serii 1 | 132 588 | +1,0 |
35 | Toyota Auris | 129 795 | -0,9 |
36 | Renault Kadjar | 128 737 | +161,1 |
37 | Seat Ibiza | 121 423 | +2,5 |
38 | Ford Kuga | 119 729 | +16,5 |
39 | Volkswagen Touran | 111 881 | +51,3 |
40 | Citroen C4/Gr. C4 Picasso | 106 326 | -4,8 |
41 | Fiat 500X | 106 226 | +41,9 |
42 | BMW 2 Active/Gr. Tourer | 102 188 | +18,5 |
43 | Hyundai i20 | 99 785 | +9,3 |
44 | Mercedes klasy E | 99 517 | +17,2 |
45 | Volkswagen Up! | 98 222 | -7,5 |
46 | Nissan Juke | 98 210 | -4,5 |
47 | BMW X1 | 97 044 | +130,3 |
48 | Audi A1 | 96 710 | +5,3 |
49 | Audi A6 | 93 805 | -2,0 |
50 | Audi Q3 | 92 671 | +12,4 |