BMW M5

BMW niedawno zaprezentowało szóstą generację jednego z najszybszych sedanów na świecie. Prześledźmy, jak M5 zmieniało się na przestrzeni lat.

Nowe M5 znowu chce być „naj” – najszybsze, najmocniejsze, najbardziej luksusowe i najlepiej się prowadzące. Wiele wskazuje na to, że właśnie takie będzie. Pod maską M5 szóstej generacji zobaczymy, znany z poprzednika, zmodyfikowany 4,4-litrowy silnik. Jego moc wzrośnie do 600 KM, a moment obrotowy do 750 Nm w zakresie 1800-5600 obr./min. To będzie też pierwsze M5 dostępne z napędem 4×4, który umożliwia przełączenie na tryb pracy jedynie tylnej osi. Nowe M5 stanie się bardziej użyteczne, a nie straci nic ze swojego charakteru.

Początkowo nie jako „M”

Kariera BMW M5 na świecie trwa już ponad 30 lat. Jego protoplastą był model M535i z 1979 roku, zbudowany na bazie pierwszej generacji serii 5 (E12). Samochód rozwijał moc 218 KM, a jego wytwarzanie skończyło się na 1410 wyprodukowanych egzemplarzach. Dopiero od drugiej generacji (E28) sportowa odmiana „Piątki” zaczęła się nazywać M5. Oto pięć wcieleń jednego z najsłynniejszych sportowych sedanów w historii.

1 BMW M5 E28S

Pojawił się w 1984 roku. Inżynierowie BMW postanowili zamontować w nim silnik 3.5 R6 z supersportowego coupe o nazwie M1. Silnik po modyfikacjach osiągał 286 KM i rozpędzał M5 do 100 km/h w 6,5 sekundy. Wyprodukowano niecałe 2200 egzemplarzy pierwszego M5.

BMW M5 E28
BMW M5 E28

2 BMW E34/E34S/5S

Drugie M5 także miało 6 cylindrów w układzie rzędowym, ale z pojemności 3,6 litra rozwijało 315 KM. W 1992 roku pojawiła się nowa, 3,8-litrowa jednostka generująca 340 KM. Było to pierwsze M5 z aktywnym zawieszeniem i oferowane również w wersji kombi (Touring). Łącznie sprzedano prawie 12 tysięcy sztuk.

BMW M5 E34
BMW M5 E34

3 BMW M5 E39S

Trzecia generacja po raz pierwszy otrzymała silnik V8 – 400-konna jednostka miała 4,9 litra pojemności i osiągała 500 Nm momentu obrotowego. Rozpędzała sportowego sedana do pierwszej „setki” w 5,3 sekundy. Auto planowano wprowadzić również jako kombi, ale zrezygnowano z tego pomysłu. Wyprodukowano aż 20,5 tysiąca M5 E39.

BMW M5 E39
BMW M5 E39

4 BMW M5 E60/E61

W porównaniu z poprzednikiem tylko nieznacznie wzrosła pojemność (do 5 litrów), ale moc o 107 KM (osiągając 507 KM). Silnik w czwartym M5 jako jedyny w historii miał aż 10 cylindrów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zmalało do 4,7 sekundy. Sprzedano podobną ilość co M5 E39 (20,5 tysiąca sztuk), ale niewielką część z nich (1025) stanowił Touring.

BMW M5 E60
BMW M5 E60

5 BMW M5 F10M

Zmalała pojemność, urosła moc – dzięki turbodoładowaniu inżynierom BMW udało się wycisnąć 560 KM z 4.4-litrowego V8, a nawet 575 i 600 KM w niektórych wersjach. Pierwsze 100 km/h auto osiągało po upływie 4,3 sekundy. Następca ma być jeszcze szybszy (3,4 s).

BMW M5 F10
BMW M5 F10