Tygodnik „Motor” przejrzał setki używanych modeli aut i wybrał dwadzieścia najbardziej godnych zaufania.

Na rynku aut używanych przewija się coraz więcej modeli – ich liczba przekroczyła już 250. Producenci samochodów stopniowo poszerzają gamy modelowe i coraz częściej wymieniają starsze generacje na nowsze. Dzięki temu na aukcjach jest szeroki wybór i można kupić względnie młode auto w korzystnej cenie.

Oceń swój samochód w Wyborze Kierowców 2017

Podczas wybierania najlepszej dwudziestki, „Motor” skupił się przede wszystkim na stosunku ceny zakupu do jakości i rocznika. Najciekawszą ofertą jest względnie świeży samochód określonej marki (ale nie słynącej z awaryjności), wystawiony za rozsądną kwotę. Często jednak wśród tysięcy ofert trudno znaleźć tzw. złoty środek. W niskim pułapie cenowym przewija się dużo aut francuskich, często młodych i z małym przebiegiem. Kupując za taką kwotę niemieckie auto marki premium, należy liczyć się z tym, że będzie dwa razy starsze. Trzeba się wtedy zastanowić, czy warto przełamać stereotypy i zdecydować się na tańsze rozwiązanie, czy dopłacić więcej za prestiżową markę.

Zwycięzca zestawienia miał być przede wszystkim uniwersalny – łączyć praktyczność i dobre prowadzenie z niezawodnością i korzystnie skalkulowaną ceną. Oto modele, które znalazły się w pierwszej dwudziestce.

Miejsce 20
Peugeot 207

Lata produkcji: 2006-2012

Ceny: od 12 000 zł

Peugeot 207

Następca modelu 206 zadebiutował w 2007 roku. W Polsce nie powtórzył sukcesu poprzednika – dużo lepiej sprzedawał się za granicą. Mimo to jest dopracowanym samochodem godnym polecenia. Warto wybrać wysokoprężne warianty 1.4 i 1.6 HDi, które są trwałe i dobrze wyciszone. Odradzamy mające problemy z rozrządem jednostki VTi. Auto dostępne także jako rodzinne kombi SW.

Miejsce 19
Renault Laguna III

Lata produkcji: 2007-2015

Ceny: od 18 000 zł

Renault Laguna III

Trzecią generację Laguny wprowadzono do sprzedaży w 2007 roku. Przełamała złą passę poprzedniczki i stała się rozsądną alternatywą w swojej klasie. Opcjonalnie można było ją doposażyć w system czterech skrętnych kół, który po latach okazuje się niezawodny. Przez uprzedzenia związane z marką Laguna ma duży spadek wartości i można ją kupić w okazyjnej cenie (już od 18 tys. złotych). Polecamy mocniejsze diesle 1.9 i 2.0 dCi i benzyniaka 2.0T. Słabsze 1.5 dCi nie pasują do gabarytów samochodu, przez co nie zapewniają ani trwałości, ani dobrych osiągów.

Miejsce 18
Volkswagen Tiguan

Lata produkcji: 2007-2015

Ceny: od 37 000 zł

VW Tiguan

Średni SUV Volkswagena jest poszukiwanym autem na rynku wtórnym. Oprócz odmian szosowych dostępna była również uterenowiona Track & Field z podciętym przodem. Optymalnym wyborem pod maską będzie turbodiesel 2.0 TDI CR, który okazuje się trwalszy od poprzedniej odmiany z pompowtryskiwaczami. Odradzamy doładowanego 1.4 TSI – psuje się w nim rozrząd. Tiguan jest raczej drogi – ceny zaczynają się od 37 tysięcy złotych.

Miejsce 17
BMW X3

Lata produkcji: 2003-2010

Ceny: od 25 000 zł

BMW X3
BMW X3

Pierwszą generację mniejszego SUV-a BMW wprowadziło w 2003 roku. Przez leciwy już wiek można go kupić w najlepszej cenie – już od 25 tysięcy złotych. Pod maską znalazło się wiele jednostek, które zapewniają wciąż dobre osiągi. Warto się rozejrzeć za trzylitrowym dieslem, ewentualnie dwulitrowym o oznaczeniu M47N. Nowsze diesle z kodem N47 miewają już kosztowne problemy z rozrządem (naprawa nawet 3 tysiące złotych).

Miejsce 16
Ford Focus II

Lata produkcji: 2004-2011

Ceny: od 9 000 zł

Ford Focus II

Produkowana od 2004 roku druga generacja Focusa okazuje się być udanym modelem. Na rynku przeważają w dużej mierze poflotowe egzemplarze z dużymi przebiegami. Takie auta mają zwykle biały kolor nadwozia i ubogie wyposażenie. W większości egzemplarzy można jednak spotkać podgrzewaną przednią szybę. Godnymi zaufania są 1,6 litrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne 1.6 TDCi. Najczęściej poszukiwane są hatchbacki, mniej popularne są kombi ze względu na możliwość flotowej przeszłości.

Miejsce 15
Fiat Sedici/Suzuki SX4

Lata produkcji: 2005-2014

Ceny: od 13 000 zł

Suzuki SX4

Niezawodny i oszczędny samochód, bez względu na znaczek na masce. Pod maską znajdziemy udane jednostki napędowe – zarówno benzynowe, jak i fiatowskie diesle. Szkoda, że automatyczna skrzynia biegów tak bardzo ogranicza osiągi. Warto szukać aut z napędem na wszystkie koła (stały na przód, dołączany na tył). To jedna z najlepszych propozycji na tanie 4×4 – ceny już od 13 tysięcy złotych.

Miejsce 14
Toyota Yaris

Lata produkcji: 2005-2011

Ceny: od 11 000 zł

Toyota Yaris II

Yaris jest znany ze swojej trwałości i zawsze okupuje szczyty rankingów niezawodności. To idealny samochód do miasta, a przy tym pakowny – tylną kanapę można przesuwać, zwiększając przestrzeń bagażową. Toyota oferowała tylko trzy silniki – 1.0, 99-konnego i niezawodnego 1.3 VVT-i oraz bardzo udanego diesla 1.4 D-4D. Nie polecamy natomiast wersji ze skrzynią automatyczną.

Miejsce 13
Peugeot 508

Lata produkcji: od 2010

Ceny: od 33 000 zł

Peugeot 508

Peugeot klasy średniej ma wiele zalet, m.in. wysoki komfort jazdy, dobre wyciszenie i małą awaryjność. Ciekawostka – podstawowe wersje mają z przodu układ McPhersona, a sportowe GT konstrukcję wielowahaczową. Najlepiej poszukać zadbanego kombi z dwulitrowym dieslem i szklanym dachem. Trzeba wystrzegać się wersji hybrydowej RXH z napędem na wszystkie koła – w niej tylne koła napędza silnik elektryczny, który zadziała tylko wtedy, gdy akumulatory od napędu hybrydowego są naładowane.

Miejsce 12
Opel Astra IV

Lata produkcji: od 2009

Ceny: od 28 000 zł

Samochód o wciąż modnym wyglądzie i kompletną gamą silnikową. To też jeden z ostatnich współczesnych modeli, w których bazowe benzyniaki mają pośredni wtrysk paliwa i tolerują instalację gazową. Polecane są turbodoładowane jednostki 1.4 i dwulitrowe diesle, ewentualnie 1.7 CDTI. Ze względu na słabe osiągi nie warto kupować małego 1.3 CDTi. Astra IV niedawno doczekała się następcy, stąd można ją kupić już od 28 tysięcy złotych.

Miejsce 11
Citroen C4 Picasso I

Lata produkcji: 2006-2013

Ceny: od 18 000 zł

Citroen C4 Picasso

Minivan Citroena nie grzeszy osiągami, ale dostępne w nim silniki (w tym diesle) nie sprawiają problemów. Wysoka pozycja modelu to też zasługa bogatej oferty rynkowej – łatwo znaleźć zadbany egzemplarz z niskim przebiegiem. Ceny? Od 18 tysięcy złotych. Zalecamy unikać wersji z zautomatyzowaną przekładnią.

Miejsce 10
Audi A6 C6

Lata produkcji: 2004-2011

Ceny: od 24 000 zł

 

Audi A6

Wciąż nowoczesny wygląd to nie jedyny atut Audi na tle głównych rywali, BMW i Mercedesa – jest od nich lepiej zabezpieczone antykorozyjnie. Szczególnie wart zainteresowania jest benzyniak 2.4 V6. Ma opinię niezniszczalnego i dobrze współpracuje z LPG. „Skarbonkami” mogą się natomiast okazać diesle V6 TDI i 2.0 TDI PD. Tą generację produkowano od 2004 roku. Ceny rozpoczynają się od 24 tysięcy złotych.

Miejsce 9
Ford Mondeo Mk4

Lata produkcji: 2007-2014

Ceny: od 19 000 zł

Ford Mondeo IV

Udane auto klasy średniej z obszernym wnętrzem, dobrym zawieszeniem i bezawaryjnymi dieslami 2.0 i 2.2 TDCi od Peugeota. Warto zainteresować się liftbackiem z którąś z tych jednostek, najlepiej w bogatej wersji Titanium X. Mondeo, podobnie jak Focusy, również były wykorzystywane we flotach, przez co często mają cofnięte duże przebiegi. Nie grzeszą również jakością wykonania wnętrza.

Miejsce 8
Skoda Superb II

Lata produkcji: 2008-2015

Ceny: od 29 000 zł

Skoda Superb II

Do niewątpliwych zalet Superba należy przede wszystkim przestronność i szeroki wybór części zamiennych. Wiele aut pochodzi też z polskiego salonu. Najlepiej kupić dwulitrowego diesla z common rail i manualną skrzynią biegów. Model dostępny był również z automatyczną DSG, najczęściej w połączeniu z turbodoładowanymi jednostkami benzynowymi. Nie polecamy takiej konfiguracji – po przebiegu 150 tys. kilometrów zarówno skrzynia, jak i silnik zaczną generować koszty.

Miejsce 7
Renault Megane III

Lata produkcji: 2008-2015

Ceny: od 19 000 zł

Renault Megane III

Słabe opinie o marce powodują, że jest to najtańszy współczesny kompakt na rynku wtórnym (ceny od 19 tysięcy złotych). Poziom usterkowości jest jednak niski, a ceny części niewygórowane. Dodatkowo na plus – szeroka oferta krajowych egzemplarzy. Szczególnie warte zainteresowania są silniki benzynowe 1.6 i 2.0T oraz diesle 1.6 i 2.0 dCi. Nie warto natomiast kupować 1.5 dCi – psuje się częściej od pozostałych.

Miejsce 6
Toyota Prius II

Lata produkcji: 2004-2009

Ceny: od 21 000 zł

Toyota Prius II

Prius jest idealnym przykładem na to, że nie należy bać się hybrydy – psuje się rzadko, a przy tym jest naprawdę oszczędny (w korkach jazdę wspomaga silnik elektryczny, przez co samochód w mieście pali tyle co Diesel o podobnej pojemności). Jest też popularny na rynku, dlatego ewentualne naprawy są coraz mniejszym problemem. Warto rozejrzeć się za autami po liftingu, a unikać tych bez dokumentacji serwisowej.

Miejsce 5
Mercedes Klasy C (W204)

Lata produkcji: 2007-2014

Ceny: od 35 000 zł

Mercedes C W204

To mocny gracz w swojej klasie. Pod maską znajdziemy sprawdzone jednostki wysokoprężne, w tym „pancerne” 200 CDI i 220 CDI. Wystąpił jedynie mały incydent w 2009 roku, gdy partia diesli miała problemy z wtryskiwaczami. Problem szybko rozwiązano, wymieniając je na gwarancji. Po 2009 roku producent też wprowadził zmianę w benzyniakach – zastąpił kompresory turbosprężarkami i zastosował bezpośredni wtrysk paliwa. Uwaga na benzynowe V6 – mają delikatny rozrząd.

Miejsce 4
Honda Civic VIII

Lata produkcji: 2006-2011

Ceny: od 23 000 zł

Honda Civic VIII

Kompakt Hondy wyróżnia się małą utratą wartości – mimo że najstarsze egzemplarze mają już 10 lat, ceny nie spadają poniżej 23 tysięcy złotych. Powód? Wzorowa niezawodność i niskie zużycie paliwa połączone z dobrymi osiągami. Warto rozważyć zakup benzyniaka 1.8 i turbodiesla 2.2 i-CDTi. Podstawowa 1.4 jest trochę zbyt ospała. Civic ma jednak głośne i twarde zawieszenie, słabo znoszące polskie realia drogowe. Sedan ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, natomiast hatchback tańszą w obsłudze belkę.

Miejsce 3
Volvo V70 II

Lata produkcji: 2007-2016

Ceny: od 29 000 zł

Volvo V70

Technicznie bazuje na Fordzie Mondeo Mk4, ale jest od niego solidniejsze – ma trwalsze zawieszenie, lepsze wyciszenie wnętrza i świetne zabezpieczenie antykorozyjne. Polecamy pięciocylindrowe diesle 2.4, najlepiej z manualną skrzynią biegów – automatyczne uchodzą za awaryjne. Podczas eksploatacji mogą denerwować występujące drobne problemy elektroniczne typu zacinające się radio.

Miejsce 2
Citroen C5 II

Lata produkcji: od 2008

Ceny: od 26 000 zł

Citroen C5

W C5-tce można było wybrać dwa rodzaje zawieszenia – tradycyjne i hydropneumatyczne. Druga wersja jest dodatkowo wyposażona w elektryczny hamulec postojowy. Nie należy się jej obawiać – w praktyce nie sprawia większych problemów, ewentualnie mogą zdarzyć się drobne wycieki z kolumn. Citroen klasy średniej jest przy tym dobrze zabezpieczony przed korozją i ma bogate zaplecze części zamiennych. Występował nawet z 6-cylindrowymi dieslami, które jednak poza dobrymi osiągami generują wysokie koszty eksploatacji. Optymalnym wyborem będzie dwulitrowe HDi.

Miejsce 1
Ford S-Max

Lata produkcji: 2006-2015

Ceny: od 19 000 zł

Ford S-Max

Zestawienie wygrał rodzinny Ford o sportowym zacięciu. Zwycięstwo zawdzięcza wielu czynnikom. Jest samochodem bardzo popularnym na rynku wtórnym, z czego dużo egzemplarzy pochodzi z polskiego salonu. Ma również dobre i niezawodne silniki,  w tym dwulitrowe diesle konstrukcji PSA i fordowską jednostkę 1.8 TDCi. Kolejną zaletą jest proste  w budowie zawieszenie, optymalnie zestrojone na polskie drogi. Większość S-Max’ów ma przy tym bogate wyposażenie i przestronne, nawet 7-osobowe wnętrze. A przy tym nie kosztuje dużo – od 19 tysięcy złotych za auto z początków produkcji (rocznik 2006).