Porsche

Porsche jest jedną z marek, która wypuściła w swojej karierze wiele aut w ograniczonych seriach. Oto 14 najciekawszych.

Niemiecka marka, choć ceniona za produkcję superaut, nie boi się eksperymentów i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów. Zaprezentowane w 2002 roku Cayenne było pierwszym SUV-em marki. Pojawiło się wiele głosów sprzeciwu, ale szybko okazało się, że próba się powiodła – Cayenne stało się najchętniej kupowanym Porsche. Później marka brnęła w inne segmenty i wersje nadwoziowe. Przedstawiła liftbacka (Panamera), kombi (Panamera Sport Turismo), mniejszego SUV-a (Macan) i superauto z napędem hybrydowym (918 Spyder). Z uwagi na restrykcyjne normy emisji spalin najbliższe lata przyniosą nam więcej modeli Porsche z alternatywnym napędem, a nawet elektrycznym. Ale to jeszcze nie teraz.

W minimalnej ilości

Entuzjaści Porsche cenią markę przede wszystkim za modele sportowe. Z jednej strony kochają swego rodzaju konserwatyzm producenta (stałe odświeżanie i doskonalenie legendarnej „911” zamiast przedstawienia zupełnie innego następcy), z drugiej fakt, że potrafi dać pokaz swoich umiejętności w samochodach produkowanych małoseryjnie. Wytworzone w minimalnych ilościach auta stanowią pożądany przez każdego pomnik możliwości technicznych marki, dostępny tylko dla nielicznych. Takich samochodów Porsche ma bardzo dużo, a my wybraliśmy 14 najciekawszych i najrzadszych z nich. Oto i one.

1 Porsche 356 America Roadster 1500 S (1952-1953)

Kabriolet na bazie pierwszego seryjnie produkowanego Porsche mierzył tylko 396 cm długości i ważył 690 kg. 70-konny, czterocylindrowy silnik 1.5 rozpędzał go do 100 km/h w 10,5 sekundy. Przez równy rok wytwarzania powstało 15 egzemplarzy tej wersji.

Porsche 356 America Roadster 1500 S
Porsche 356 America Roadster 1500 S

2 Porsche 356 C Carrera 2000 GS (1963)

Odmiana powstała na bazie ostatniej wersji Porsche 356 (C), będącej bezpośrednim poprzednikiem „911”. Miała 4 metry długości i ważyła lekko ponad tonę. Czterocylindrowa jednostka 2.0 generowała 130 KM i potrzebowała 9 sekund do osiągnięcia 100 km/h. Tą wersję produkowano tylko przez 4 miesiące, a powstało 126 egzemplarzy.

Porsche 356 Carrera 2000 GS
Porsche 356 Carrera 2000 GS

3 Porsche 904 GTS (1963-1965)

Auto wyścigowe marki z lat 1963-65. Silnik (dwulitrowy, 4-cylindrowy bokser) umieszczono w nim między kabiną i tylną osią. W zależności od wariantu miał 155 lub 180 KM. Mocniejszy rozpędzał auto do 100 km/h w 5,5 sekundy. Oferowano również wersję 6-cylindrową, zaprezentowano prototyp z V8. Wytworzono 110 sztuk.

Porsche 904 GTS
Porsche 904 GTS