Silnik 1.6 HDi

Silnik 1.6 HDi jest jednym z najpopularniejszych i najtrwalszych diesli w swojej klasie. Które auta z nim warto wybrać?

Jednostka wysokoprężna 1.6 HDi zadebiutowała w 2002 roku i występowała w kilkudziesięciu różnych modelach aut. Wykorzystywali ją nie tylko Citroen, Peugeot i Ford, ale również Volvo, Mini i Mazda. Uchodzi za silnik zapewniający dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa, a przy tym mający wysoką kulturę pracy i niezawodność. Bez większych problemów przejeżdża 300 tysięcy kilometrów, a spokojna eksploatacja pozwala wydłużyć ten przebieg nawet dwukrotnie.

Oceń swój samochód w Wyborze Kierowców

1.6 HDi nie zrujnuje portfela

Dzięki swojej znaczącej popularności, potencjalny nabywca nie będzie miał żadnych problemów z częściami zamiennymi. Wszystkie dostępne są od ręki, a ich ceny okazują się przystępne. Przykładowo: rozrząd kosztuje 600 zł, wtryskiwacze – 900 zł za sztukę, a dwumasowe koło zamachowe – ok. 1300 zł. Koszt regeneracji turbosprężarki zależy od jej rodzaju – tańsze to wydatek 800 zł, droższe – 1500 zł. W razie większych problemów można kupić nawet cały silnik. To koszt między 1500 a 4500 złotych.

Dwie odmiany 1.6 HDi

Silnik 1.6 HDi występował w 8 i 16 zaworowej wersji. Ta druga, nowsza, jest popularniejsza na rynku i ma pasek rozrządu, który napędza jeden wałek rozrządu. Drugi wałek odbiera napęd od pierwszego za pośrednictwem łańcucha. Pasek warto wymieniać częściej niż zaleca producent (240 tys. km), bo w rzeczywistości łańcuch wytrzymuje ok. 200 tys. km. Jednostka zwykle jest wyposażona w układ common rail, ale zdarzają się też odmiany z droższym w obsłudze zasilaniem Siemensa. Słabsze wersje nie mają dwumasowego koła zamachowego ani filtra cząstek stałych (do 2010 roku).

Silnik 1.6 HDi – odmiany, dane techniczne, rozrząd
Dane techniczne1.6 HDi 75-90 KM1.6 HDi 109 KM1.6 HDi 90-112 KM
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common railwtrysk common rail
Pojemność skokowa 1560 cm31560 cm31560 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna75-90 KM/4000109 KM/400090,92, 112 KM/4000
Maks. moment obrotowy185-215 Nm/1750240-260 Nm/2000230-285 Nm/1750
Rozrządpasek+łańcuchpasek+łańcuchpasek zębaty
Zanim kupisz

Przed kupnem auta z silnikiem 1.6 HDi należy sprawdzić, czy silnik daje się bez problemu uruchomić. Warto również posłuchać pracy silnika na biegu jałowym – pozwoli to rozpoznać usterki, np. naciągnięty łańcuch łączący wałki rozrządu, który objawia się donośnym stukotem podczas ruszania. Istotny jest również stan wtryskiwaczy. Można go sprawdzić, zdejmując plastikową pokrywę silnika. Czarny nagar w okolicach wtryskiwaczy oznacza ich nieszczelność, a zapach spalin w kabinie to znak, że warto wymienić podkładki pod wtryskiwaczami.

Co może się wydarzyć podczas eksploatacji

Jednostka 1.6 HDi uchodzi za niezawodną, chociaż trapią ją problemy z wyciekami oleju. Potrafi też zawieść układ smarowania turbosprężarki – można poprawić jego wydajność, usuwając sitko, które znajduje się w przewodzie odprowadzającym olej. Wersje z filtrem cząstek stałych mogą też mieć problemy z przybywaniem oleju. Jego poziom podnosi nadmiar paliwa, który wtryskiwany jest do cylindrów w celu wypalenia filtra. Paliwo to skapuje po ściankach tulei cylindrowych i spływa do miski olejowej. Ten sytuacja występuje podczas częstej eksploatacji pojazdu w mieście.

11 polecanych aut z silnikiem 1.6 HDi

1 Citroen C4 I
Lata produkcji: 2004-2010
Ceny: od 12 000 zł

Citroen C4
Citroen C4

Kompaktowego Citroena z HDi można kupić już za 8 tysięcy złotych, jednak na zadbany egzemplarz trzeba przeznaczyć około 12-15 tysięcy złotych. Zautomatyzowane skrzynie w tych samochodach nie cieszą się pochlebną opinią, dlatego lepiej wybierać auta z manualną.

2 Citroen C5 II
Lata produkcji: od 2007

Ceny: od 25 000 zł

Citroen C5
Citroen C5

W tak dużym aucie jak C5 silnik 1.6 HDi jest podstawowym dieslem, nie występującym w połączeniu z hydropneumatycznym zawieszeniem. Godne polecenia są obie generacje modelu, ale druga jest znacznie bardziej atrakcyjna wizualnie i prędko się nie zestarzeje.

3 Ford Focus II
Lata produkcji: 2004-2011

Ceny: od 12 000 zł

Ford Focus
Ford Focus

W Focusie 1.6 HDi nazywał się 1.6 TDCi i zadebiutował w drugiej odmianie kompaktowego Forda. Dostępne były dwie wersje – 90 KM bez filtra cząstek stałych i 109 KM, przeważnie z filtrem.

4 Ford C-Max
Lata produkcji: 2003-2011

Ceny: od 15 000 zł

Ford C-Max
Ford C-Max

Dobra alternatywa dla Focusów, pośród których ciężko znaleźć egzemplarz w dobrym stanie (sporo z nich ma flotową przeszłość). C-Maxów jest mniej, ale przeważnie pochodzą z prywatnych rąk. Model ma przy tym przestronniejsze wnętrze, a technicznie jest równie niezawodny.

5 Mazda 3 II
Lata produkcji: 2009-2013

Ceny: od 27 000 zł

Mazda 3
Mazda 3

Technicznie jest spokrewniona z opisywaną wcześniej drugą generacją Forda Focusa. Na korzyść Mazdy przemawia ciekawsza stylistyka nadwozia i lepsze wykonanie, a także niezawodność.

6 Mini II
Lata produkcji: 2007-2013

Ceny: od 20 000 zł

Mini
Mini

W Mini silniki HDi zastąpiły oferowane w nim wcześniej diesle Toyoty (1.4 D-4D). Ta zmiana była dobrym posunięciem – nowe silniki, nazwane po prostu 1.6 TD, żwawo napędzały Mini i okazały się bezproblemowe w eksploatacji.

7 Peugeot 308
Lata produkcji: 2007-2013

Ceny: od 20 000 zł

Peugeot 308
Peugeot 308

Silnik 1.6 HDi występował również w jego poprzedniku – modelu 307, który za sprawą szwankującej elektryki uchodzi za awaryjny model. Podczas tworzenia 308 inżynierowie odrobili pracę domową i stworzyli trwały, nawet po latach, samochód. W połączeniu z jednostką HDi 308 stanowi ciekawą ofertę na rynku.

8 Peugeot 407
Lata produkcji: 2004-2007

Ceny: od 14 000 zł

Peugeot 407
Peugeot 407

Podobnie jak w Citroenie C5, w 407 1.6 HDi jest bazowym dieslem, nie zapewniającym wygórowanych osiągów. Wystarcza jednak do spokojnej jazdy i należy do najbardziej ekonomicznych w klasie.

9 Suzuki SX4
Lata produkcji: 2006-2014

Ceny: od 17 000 zł

W japońskim crossoverze dostępna była słabsza, 90-konna wersja. Równocześnie pod maską oferowano diesle 1.9 i 2.0 produkcji Fiata, które okazują się popularniejsze od 1.6. Bez względu na to, jaki się wybierze, silnik nie powinien sprawiać problemów i zapewnić spokojną eksploatację.

Suzuki SX4
Suzuki SX4

10 Volvo S40/V50
Lata produkcji: 2003-2012

Ceny: od 15 000 zł

Volvo S40
Volvo S40

Technicznie kompaktowe S40 (sedan) i V50 (kombi) bazuje na Fordzie Focusie, lecz kosztuje średnio 3-5 tysięcy złotych więcej. Spowodowane jest to nie tylko prestiżem marki, ale też sztywniejszą i lepiej zabezpieczoną przed korozją karoserią.

11 Volvo S80
Lata produkcji: od 2007

Ceny: od 50 000 zł

Volvo S80
Volvo S80

Flagowy model szwedzkiej marki to jeden z największych aut oferowanych z silnikiem 1.6 HDi. W rzeczywistości waży jednak ponad 1.5 tony, czyli niewiele więcej niż Citroen C5. S80 w połączeniu z małym dieslem idealnie nadaje się dla osób ceniących przede wszystkim ekonomiczną jazdę.