Eksploatacja samochodu zimą

Nie tylko jazda samochodem jest zimą trudniejsza – równie ciężka bywa również jego eksploatacja. Oto 10 sposobów, by sobie ją ułatwić podczas tej pory roku.

Zimową porą temperatury otoczenia często spadają poniżej zera. Przekłada się to nie tylko na warunki drogowe, kiedy robi się ślisko. Mróz może też negatywnie oddziaływać na układ smarowania, instalację elektryczną i inne podzespoły. Warto już przed zimą odpowiednio zabezpieczyć swoje auto, by ograniczyć ryzyko wystąpienia problemu podczas zimowej aury. Oprócz dobrej skrobaczki do szyb warto mieć zawsze w aucie przewody rozruchowe, bowiem właśnie wtedy ryzyko wyczerpania akumulatora jest największe. Warto również zabezpieczyć uszczelki i połączenia przy akumulatorze, najlepiej wazeliną techniczną lub innym preparatem w sprayu. W codziennej eksploatacji przydatna może się okazać wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy. Trzeba też pamiętać, że paliwo zimowe jest sprzedawane na stacjach od 15 listopada.

Oto 10 porad, które ułatwią eksploatację samochodu podczas zimy:

1

Jeśli to możliwe, stosuj olej 0W lub 5W

Olej 0W lub 5W

Każdy olej silnikowy jest wielosezonowy, a jego lepkość określa się wraz z literą W. Podczas zimy warto zmienić olej na taki o niskiej klasie lepkości, czyli 0W lub 5W. Dzięki temu po odpaleniu silnika olej dostanie się szybciej do wszystkich jego elementów, a to właśnie podczas rozruchów w niskich temperaturach jednostka najbardziej się zużywa. Stosowanie takiego oleju nie pogorszy smarowania w wysokich temperaturach, a zimą skróci czas tzw. suchego startu (czas, w którym silnik pracuje praktycznie bez oleju). Jeśli producent nie zaleca stosowania olejów 0W lub 5W, warto wybrać taki z jak najniższym wskaźnikiem lepkości.

2

Nie rozgrzewaj silnika na postoju

Praca silnika na postoju

Wbrew pozorom, długie rozgrzewanie silnika na wolnych obrotach nie jest dla niego zdrowe. Podczas jazdy generuje więcej energii, dzięki czemu szybciej się nagrzewa. Na postoju rozgrzewanie przedłuża się, a to powoduje szybsze zużycie jednostki. Wystarczy pół minuty wolnych obrotów na zimnym mrozie, później można rozpoczynać jazdę.

3

Zadbaj o czystość klem i przewodu masowego

Klemy akumulatora

Na mrozie rozrusznik pobiera znacznie więcej prądu, a wszelkie punkty połączeń stają się miejscami ograniczającymi maksymalny prąd. Warto zakonserwować klemy akumulatora wazeliną techniczną lub pastą miedziową. Należy też sprawdzić połączenie przewodu masowego z nadwoziem i silnikiem – powstała korozja często jest wynikiem kręcenia rozrusznikiem w niskich temperaturach.

4

Skontroluj koło zapasowe

Ciśnienie w kole zapasowym

Często w wielu autach do felg aluminiowych producenci stosują dłuższe śruby, które nie pasują do felgi stalowej. Przed zimą warto sprawdzić, czy koło da się przykręcić, a także uzupełnić ciśnienie w oponie (w kołach dojazdowych wymagane jest znacznie wyższe). Często zimą śnieg i błoto potrafią też zasłonić punkty podkładania podnośnika na podwoziu, dlatego warto je zlokalizować i zapamiętać już wcześniej. Pomocny może się również okazać teleskopowy klucz do kół.

5

Zabezpiecz uszczelki

Konserwacja uszczelek

Gdy woda dostanie się w okolice uszczelek a wieczorem spadnie temperatura, potrafią one przymarznąć. Aby tego uniknąć, można albo nasmarować uszczelki wazeliną techniczną, albo zastosować specjalny preparat. Ich zakonserwowanie wydłuży również ich trwałość i wyciszy piski pojawiające się na nierównościach.

6

Skontroluj napięcie akumulatora

Kontrola napięcia akumulatora

Przy niskich temperaturach spada wydajność akumulatora, dlatego warto kontrolować jego poziom naładowania za pomocą miernika. Zaleca się sprawdzić jego napięcie spoczynkowe i ładowania. Napięcie spoczynkowe to te po całonocnym postoju auta. Mierzy się je przy wyłączonym silniku, między zaciskami akumulatora. Powinno wynosić nie więcej niż 12,4 V. W przypadku niższego wyniku, akumulator należy doładować. Natomiast napięcie ładowania sprawdza się na wolnych obrotach silnika. Miernik powinien wskazywać wtedy od 13,8 do 14,8 V – gdy wynik jest wyższy lub niższy, oznacza to usterkę.

7

Wymień filtr paliwa w Dieslu

Wymiana filtra paliwa

Silniki wysokoprężne odznaczają się wysoką precyzją spasowania elementów i nawet minimalne osady w układzie paliwowym mogą stanowić problem. Dlatego zaleca się regularną wymianę filtra paliwa, nawet co roku. Woda i drobne zabrudzenia mogą stać się zalążkami krystalizacji w niskich temperaturach, zatem warto zrobić to przed zimą. Producenci często dopuszczają wymianę filtra paliwa co kilka lat, lecz serwisy zajmujące się naprawą aparatury wtryskowej zalecają robić to częściej.

8

Wymień świece i kable zapłonowe w benzyniaku

Świece zapłonowe

Zużyte świece i przewody najprędzej dadzą o sobie znać w niskich temperaturach, gdy spada napięcie podczas próby rozruchu silnika. Okres przedzimowy jest najlepszym momentem na sprawdzenie ich stanu i ewentualną wymianę. Świece zaleca się zmieniać według przebiegu określonego przez producenta, natomiast kable zapłonowe nadają się do wyrzucenia w przypadku ich zesztywnienia lub gdy wykazują przebicia.

9

Tankuj olej napędowy na markowych stacjach

Markowa stacja benzynowa

Najczęściej niskiej jakości olej napędowy pochodzi z importu przez nieznane kierowcom firmy. Aby uniknąć problemów z jakością paliwa, zimą zaleca się tankowanie na znanych i markowych stacjach paliw. Obowiązuje tam ściślejsza kontrola jakości i ryzyko trafienia na olej napędowy o temperaturze blokady zimnego filtra niedostosowanej do warunków pogodowych jest minimalne.

10

Tankuj LPG z dobrego źródła

Tankowanie LPG

Zimą wzmożone jest parowanie jednego ze składników gazu LPG – butanu (od zera stopni), stąd ten rodzaj paliwa jest, obok oleju napędowego, drugim wrażliwym na niskie temperatury. W klasycznej instalacji tylko gaz w formie lotnej może zasilić silnik, a poniżej temperatury parowania przestanie przepływać pod własnym ciśnieniem. Podczas zimy paliwo LPG powinno zawierać większą ilość propanu, który paruje od -42*C. Na markowych stacjach stosuje się gaz LPG dostosowany do pory roku.