Renault 21 Nevada

Najbliższe lata przyniosą wiele nowości w segmencie uterenowionych kombi. Przyjrzyjmy się tym, które powstały “zanim to było modne”. Oto historyczne zestawienie 10 kombi z napędem 4×4.

Kombi z podniesionym zawieszeniem, nakładkami ochronnymi i napędem 4×4 nigdy nie osiągnęły takiej popularności jak SUV-y. Warto jednak wiedzieć, że ten przebojowy segment powstał właśnie z połączenia terenówki z nadwoziem typu kombi. Stopniowo jednak SUV-y nabrały lekkości i zwrotności. Mimo tego uterenowione kombi z krwi i kości wciąż pozostały w ofertach niektórych producentów i cieszyły się uznaniem. Przyszłe lata przyniosą niemały wysyp nowości dla tych, którzy cenią wysokie zawieszenie i napęd 4×4, ale nie gustujących w bardziej miejskim charakterze SUV-a.

Zmiana priorytetów

Chociaż dzisiaj nie projektuje się kombi z główną myślą o możliwościach przewozowych, 30 lat temu to było sprawą priorytetową. Liczyła się przestronność i uzyskanie jak największej pojemności bagażnika. Dlatego też samochody kombi z lat 80. wyglądały w zasadzie podobnie – jak wielkie pudełko. Dopiero pod koniec lat 90. przestano tak zwracać uwagę na funkcjonalność, by ustąpiła ona atrakcyjnej stylistyce. Odtąd kombi miało przestać być wyłącznie bagażówką, ale też niekiedy modnym gadżetem.

Podobny jak pierwowzór

Jednak jeszcze za czasów kanciastych “pudełek” niektóre modele kombi miały w swojej ofercie odmianę z napędem na cztery koła. Żadnych nie wyprodukowano w szczególnie wielkiej ilości sztuk, dlatego dziś są niemałym rarytasem. Zwykle nie różniły się znacząco od pierwowzorów z napędzaną jedną osią, ewentualnie lekko podniesionym prześwitem. Brakowało z nich znanych z dzisiaj wydatnych nakładek na nadkola. Wtedy nie liczył się wygląd – auto miało być bardziej uniwersalne, albo po prostu być “inne”. Prześledźmy 10 najciekawszych starszych kombi z napędem 4×4.

1 Alfa Romeo 33 Giardinetta/Sport Wagon 4×4

 

Alfa Romeo 33 Giardinnetta 4x4
Alfa Romeo 33 Giardinnetta 4×4

Następczyni modelu Alfasud zadebiutowała w 1983 roku. W międzyczasie przeszła dwa liftingi – w 1986 i 1990 roku. Spośród kombi o nazwie Sportwagon można było kupić odmianę 4×4 z silnikami boxer o mocy 84-133 KM. Model przyjął się na rynku – sprzedano prawie 30 tysięcy aut, co daje 24% ogólnej sprzedaży 33 Sportwagon.

2 Audi 100 Avant Quattro

 

Audi 100 Avant quattro
Audi 100 Avant quattro

Pierwsze kombi niemieckiego producenta z napędem 4×4 – odmiana z napędem na wszystkie koła pojawiła się już w 1984 roku. Dostępne silniki miały moc od 90 do 165 KM. Najmocniejszy pozwalał rozpędzić sporego Avanta do 100 km/h w 8,2 sekundy.

3 Mercedes W124 T 4Matic

 

Mercedes W124 T 4Matic
Mercedes W124 T 4Matic

Napęd 4×4 występował w Mercedesie W124 jako płatna opcja i pojawił się w 1987 roku (debiut modelu: 1984). Dostępne silniki o mocy 143 i 180 KM rozpędzały pierwowzór Klasy E All-Terrain w odpowiednio 12,8 i 9,7 sekundy do 100 km/h.

4 BMW E30 325 iX Touring

 

BMW E30 325 iX Touring
BMW E30 325 iX Touring

Na bazie pierwszej “Trójki” powstało pierwsze BMW z napędem 4×4 oferowane seryjnie. Napęd na wszystkie koła pojawił się w kombi (Touring) w 1988 roku, trzy lata po wprowadzeniu sedana. Pod maską rzędowy, sześciocylindrowy silnik 2.5/171 KM. Wyprodukowano zaledwie 5273 sztuki.

5 Renault 21 Nevada Quadra

 

Renault 21 Nevada Quadra
Renault 21 Nevada Quadra

Oferowany w latach 1986-1996 model 21 był poprzednikiem Laguny, a jego odmiana kombi nazywała się Nevada. Auta z 4×4 dodatkowo określano dodatkowo Quadra i weszły do produkcji w 1988 roku. Dostępne silniki: 107-175 KM. Mocniejszy zapewniał przyzwoite 7,9 sekund do 100 km/h.

6 Fiat Tempra 4×4 Station Wagon

 

Fiat Tempra 4x4 Station Wagon
Fiat Tempra 4×4 Station Wagon

Tempra występowała jako sedan i kombi obok podobnie klasyfikowanego (jako kompakt) hatchbacka Tipo. Napęd 4×4 można było zamówić w drugiej wersji nadwoziowej, wyróżniającej się także niecodzienną stylizacją. Pod maską tylko jeden silnik – 2.0 115 KM.

7 Lancia Dedra Station Wagon Integrale

 

Lancia Dedra Station Wagon Integrale
Lancia Dedra Station Wagon Integrale

Dedra to inaczej odmiana sedan lub kombi Lancii Delty drugiej generacji. Stonowany wygląd dał jej miano jednego z najelegantszych kombi w historii. Podobnie jak w Fiacie Temprze, napęd na wszystkie koła występował z jednym silnikiem. Tutaj była to dwulitrowa jednostka o mocy 139 KM.

8 Volvo V70 XC

 

Volvo V70 XC
Volvo V70 XC

Chociaż pierwszym Volvo z 4×4 było 193-konne 850, popularność zdobyło dopiero wprowadzone w 1997 roku kombi V70 XC. Od tej pory przedrostek XC (na początku występujący po nazwie modelu) oznaczał u szwedzkiego producenta terenowe i uterenowione modele.

9 Subaru Forester I

 

Subaru Forester I
Subaru Forester I

Samochód idealnie wpasowujący się w definicję SUV-a jako połączenia terenówki i kombi. Pierwszy Forester zadebiutował w 1997 roku i bazował na kompaktowej Imprezie. Jego trzecie wcielenie było już klasycznym SUV-em.

10 Skoda Octavia Combi 4×4

 

Skoda Octavia Combi 4x4
Skoda Octavia Combi 4×4

Octavię pierwszej generacji także można było zamówić z napędem 4×4. Była to też pierwsza seryjna Skoda z napędem na obie osie, a pochodził on z rajdowej Octavii WRC. Prawdziwym uterenowionym kombi był natomiast wprowadzony w 2007 roku Scout.