Peugeot 206 - sylwetka

W Polsce trudno jest kupić godne zaufania używane auto. Wybraliśmy 17 samochodów używanych do 10 tysięcy złotych.

Za sprawą postępującego importu indywidualnego polski rynek wtórny coraz częściej zalewają pojazdy niewiadomego pochodzenia. W dużej mierze auta ściągają handlarze, by później zmodyfikować licznik, zrobić detailing i zarobić na nieświadomym kliencie. Dlatego często żerują na niewiedzy klientów, którzy ślepo wierzą w ich opowieści. Niestety, z tego powodu wiele osób zamiast wymarzonego auta, kupuje złom z nieznaną przeszłością.

Aby uniknąć takich sytuacji, nie warto oglądać aut od handlarzy, a poszukać ofert z prywatnych rąk i z polskiego salonu. Wtedy jest większe prawdopodobieństwo, że samochód ma znaną, przynajmniej częściowo, historię. Najczęściej są to samochody niezbyt atrakcyjne na rynku, ale które dobrze sprzedawały się w Polsce. Nie należy zatem liczyć, że wśród nich znajdziemy prestiżowe marki niemieckie. Polacy, kupując samochód w salonie, częściej decydowali się na auta miejskie lub kompakty i przeważnie w wariancie benzynowym.

Przedstawiamy 17 propozycji z różnych segmentów, które łączy cena zakupu (samochody do 10 tysięcy złotych). W pierwszej części (miejsca 17-11) przedstawiamy ciekawe modele, ale obarczone ryzykiem niepewnej przeszłości. W drugiej części (miejsca 10-1) pokazujemy samochody używane, które są mniej efektowne, ale pewniejsze pod względem zakupu – nie wyróżniają się w tłumie i jednocześnie większość z nich pochodzi z polskich salonów.

 

17 BMW serii 5 E39
Lata produkcji: 1995-2003

Ostatnia dobra „Piątka”? Wiele na to wskazuje. Niedługo przestanie tanieć.

W BMW E39 nie trzeba się bać dużych przebiegów, a to, że będą one iść w setki tysięcy kilometrów, jest niemal pewne.

Polecany silnik – 3.0d (530d)
Pojemność 2926 ccm
Moc 184 KM
Maks. mom. obr. 390 Nm
Prędkość maks. 225 km/h
Przysp. 0-100 km/h 8,0 s
Zużycie paliwa 7,2 l/100 km

To na tyle dopracowany samochód, że niektóre wytrzymują nawet milion kilometrów bez remontu. To głównie auta ze świetnymi, 6-cylindrowymi dieslami 2.9 i 3.0. Nieco gorzej jest z trwałością odmian 525 tds, ale ich odsetek na rynku jest niewielki. „Benzyniaki” też są długowieczne, choć lubią się przegrzewać. Po zakupie warto sprawdzić stan łańcucha rozrządu, zwłaszcza oglądając auto w dolnym przedziale cenowym. Za 10 000 złotych kupimy BMW z lat 90. Auto bardzo wolno się starzeje i jeśli utrzyma się je w dobrym stanie, będzie doskonałym samochodem reprezentacyjnym. Części nie brakuje, choć będą drogie.

16 Citroen C5 I
Lata produkcji: 2001-2008

Oto recepta na idealne, rodzinne kombi. Jeśli C5 ma sprawną hydropneumatykę, nie ma równie komfortowego auta w klasie.

Leciwy już wiek pierwszych C5-tek odstrasza potencjalnych kupców, bojących się o awarie zawieszenia hydropneumatycznego.

Polecany silnik – 2.0 HDi
Pojemność 1997 ccm
Moc 109 KM
Maks. mom. obr. 250 Nm
Prędkość maks. 192 km/h
Przysp. 0-100 km/h 12,5 s
Zużycie paliwa 5,6 l/100 km

Uspokajamy: cały ten układ jest trwały, a ewentualne naprawy będą dotyczyć sfer zastępujących amortyzatory (ich zużycie objawia się dużą twardością zawieszenia). Kosztują mniej więcej tyle co tradycyjny element, ale nic nie zwróci komfortu jazdy, jaki daje „hydropneumatyka”. Aby uniknąć wydatków, dobrze przed zakupem sprawdzić, czy nic z niej nie wycieka. Karoseria C5 dzielnie opiera się działaniu korozji. Auta z dieslami często mają filtr sadzy typu FAP, który wymaga dolewania specjalnego płynu. Oprócz tego elementu (i turbosprężarki w 1.6 HDi) nic nie powinno nastręczyć nerwów użytkownikowi C5.

15 Chrysler Voyager
Lata produkcji: 1996-2008

Od aut europejskich różni się rozmieszczeniem foteli i… zapotrzebowaniem na paliwo. Wiele osób docenia wykończenie Voyagerów.

Amerykański van zdobył w Polsce dużą popularność. Przedostatnia generacja, którą opisujemy, występowała w standardowej odmianie i przedłużonej Grand.

Polecany silnik – 3.8 V6
Pojemność 3778 ccm
Moc 215 KM
Maks. mom. obr. 332 Nm
Prędkość maks. 180 km/h
Przysp. 0-100 km/h 9,6 s
Zużycie paliwa 14,0 l/100 km

Dopiero ta druga może mieć (ale nie musi) innowacyjny system składania foteli pod podłogę, nazwany Stown’n Go. „Krótkie” Voyagery najczęściej mają fotele mocowane do podłogi. Cechą charakterystyczną wnętrza jest rozmieszczenie foteli w układzie 2+2+3 (3-osobowa kanapa w trzecim rzędzie) i częste wyposażenie w skórzaną tapicerkę. Cały środek dzielnie opiera się upływowi czasu.

Uwaga na diesle z dużym przebiegiem i rdzę

Voyager nie należy do oszczędnych vanów, zwłaszcza jeśli napędza go 3.3 lub 3.8 V6. Wielu użytkowników założyło do nich instalację gazową, niestety kosztem miejsca do schowania fotela. Diesle 2.5 i 2.8 CRD z czasem trapią awarie wtryskiwaczy i szwankuje zawór ciśnienia paliwa common rail. Kluczem do problemów jest wydłużanie terminu wymiany paska rozrządu. Coraz częściej w Voyagerach korodują newralgiczne miejsca, np. kielichy amortyzatorów z przodu.

14 Honda Civic VII
Lata produkcji: 2001-2006

Albo sportowy, albo rodzinny – wystarczy wybrać odpowiednią ilość drzwi. Civic to auto dla szerokiego grona odbiorców.

Europejskie Civiki VII to hatchbacki w dwóch wariantach ilości drzwi.

Polecany silnik – 1.6 VTEC
Pojemność 1590 ccm
Moc 110 KM
Maks. mom. obr. 152 Nm
Prędkość maks. 187 km/h
Przysp. 0-100 km/h 10,2 s
Zużycie paliwa 6,7 l/100 km

Wbrew pozorom wiele je różni, a najbardziej rozstaw osi – w pięciodrzwiowej odmianie jest o 11 cm dłuższy niż w 3d. Wersję z dodatkową parą drzwi docenią rodziny, drugą – młode osoby, gdyż czuć w niej jeszcze sportowego ducha poprzedniego Civika. Odmiany sedan i coupe należą u nas do rzadkości. Pierwsza z nich mogła być hybrydą (niezbyt udaną), drugą natomiast oferowano tylko w USA. Do kompaktowej Hondy najlepiej pasują „benzyniaki” 1.4 i 1.6, ewentualnie 200-konny Type-R. Diesel 1.7 to konstrukcja Isuzu i miewa problemy z turbosprężarką. Typową dolegliwością Civików są słabe łożyska w manualnej skrzyni biegów. Warto też regularnie kontrolować poziom oleju w przekładni.