Używany do 15 000 zł

Jeśli chcemy kupić pewne auto do jazdy, emocje i osiągi muszą ustąpić trwałości i rozsądnym kosztom eksploatacji. Oto 10 propozycji z trzech segmentów.

Rynek samochodów używanych wręcz rozpieszcza poszukiwaczy aut, oferując tysiące rozmaitych ofert w różnych wersjach silnikowych, nadwoziowych i wyposażeniowych. Spośród nich znajdą się również auta, które w niezawodny i oszczędny sposób przewiozą z punktu A do punktu B. Takie samochody wybierają kierowcy niekoniecznie interesujący się motoryzacją, oczekujący od samochodu jak najmniejszych wydatków i tego, by ich eksploatacja nie pochłaniała dużo nerwów. Co prawda inwestycja wymaga wtedy podjęcia wielu wyrzeczeń, np. ograniczenia pojemności silnika, osiągów lub wybrania mniej ciekawej wersji wyposażeniowej lub kolorystycznej, ale użytkowanie „zwykłego” i pewnego samochodu znajdzie swoje plusy w późniejszej eksploatacji.

Jakie auto jest pewniakiem?

Szukając dla siebie solidnego i niedrogiego samochodu należy zwrócić uwagę na pięć istotnych kwestii. Pierwszą jest stan nadwozia. Powierzchowne naloty rdzy można zaakceptować (niektóre elementy można kupić używane, nawet pod kolor), jednak przegniłe podłużnice lub progi zwykle dyskwalifikują auto lub oznaczają duże wydatki u blacharza. Nie warto szukać samochodów z nietypowo wykonanym nadwoziem, np. z aluminium w Audi A2 i A8 – co prawda nie rdzewieje, ale każde stuknięcie nie będzie przyjazne dla portfela. Podobnie z zawieszeniem. Zyskują jak najprostsze, czyli kolumny McPhersona z przodu i belka z tyłu. Ich remont kosztuje ok. 200-300 złotych, podczas gdy skomplikowanych zawieszeń wielowahaczowych już oscyluje w tysiącach złotych. Nie warto tyle ryzykować dla odrobinę lepszego komfortu.

Poszukaj odpowiedniego silnika

Trzecim elementem pewnego auta powinien być niewyżyłowany silnik, najlepiej bez doładowania i o jak najprostszej konstrukcji. I najlepiej benzynowy. Stare, dobre jednostki 8- lub 16-zaworowe nie zaskoczą żadnego mechanika, a naprawy zostaną rozsądnie wycenione. Bardziej skomplikowana jednostka może już być „tykającą bombą”, mogącą się uruchomić w każdej chwili. W dzisiejszych czasach ciężko polecić Diesla, bo coraz więcej tego typu silników ma filtr cząstek stałych, doładowanie i dwumasowe koło zamachowe. Te elementy też kiedyś się zużyją, a do tanich nie należą. Weryfikując silniki warto jeszcze sprawdzić, ile będzie do nich kosztował koszyk podstawowych części – zwykle kwota powinna się zmieścić w 500-1500 złotych. Im droższe i większe auto, tym ta wartość będzie większa.

Wybieraj spośród młodych i popularnych

Na koniec trzeba zaznaczyć, że poszukiwane pewne auto w tym budżecie wcale nie musi by stare – część uwzględnionych tutaj aut nie przekroczyła 10 lat. Jeśli nie chcemy nieprzyjemnych niespodzianek podczas eksploatacji, warto rozejrzeć się za popularnymi modelami z najczęściej wybieranymi silnikami. Może nie są to auta wywołujące emocje, ale duży wybór i łatwiejsza odsprzedaż powinny przekonać kierowców. Przedstawiamy 10 propozycji, które idealnie spełniają wszystkie wymienione tutaj kryteria.

 

1 Audi A3

Kompakt Audi to najstarsze auto w zestawieniu, bo 15 tys. złotych pozwoli na zakup 3-drzwiowego samochodu z 2003 roku i z bazowym silnikiem 1.6. Jednostka ma paskowy rozrząd i uchodzi za trwałą, do tego idealnie nadaje się do LPG i nie ma przesadnie drogich części. Audi A3 kosztuje więcej od bliźniaczego konstrukcyjnie VW Golfa V i Skody Octavii II, ale cechuje je wyższa jakość wykonania i lepsze prowadzenie. Do tego jest solidnie zabezpieczone pod względem korozji.

Marka/Model Audi A3
Główne zalety Wysoka jakość,  niezły komfort
Czy nadaje się do LPG? Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik… 2003
To najstarszy model w zestawieniu
Silnik Benzynowy 1.6 8V
Zalety silnika Prosta, 8-zaworowa konstrukcja  z paskiem rozrządu
Pojemność 1595 cm3
Moc 102 KM
0-100 km/h 11,9 s
zużycie paliwa 7,0 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1210 zł

2 Fiat Panda

Miejski Fiat jest najmniejszym, ale i najmłodszym tutaj opisywanym autem. Ze względu na ogromną popularność w ogłoszeniach można znaleźć egzemplarze z faktycznym przebiegiem nieprzekraczającym 100 tys. km. To idealna propozycja do miasta, choć rozczarowuje wyposażeniem niektórych wersji. 60-konny silnik 1.2 można przerobić na LPG, ale jego osiągi są niewystarczające w trasie. Warto się rozejrzeć za odrobinę starszym autem, ale zachowanym w idealnym stanie. A takich nie brakuje.

Marka/Model Fiat Panda
Główne zalety Idealny do miasta
Czy nadaje się do LPG? Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik… 2010
Najmłodsze auto w zestawieniu
Silnik Benzynowy 1.2 8V
Zalety silnika Prosta, 8-zaworowa konstrukcja  z paskiem rozrządu
Pojemność 1242 cm3
Moc 60 KM
0-100 km/h 14,0 s
zużycie paliwa 5,6 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
670

3 Fiat Grande Punto

Auto segmentu B o pakowności kompaktu – tak pokrótce można opisać Fiata Grande Punto. Do tego z bardzo komfortowym zawieszeniem i prostym, ekonomicznym silnikiem 1.4. Podobnie jak w przypadku Pandy na rynku znajdziemy sporo krajowych aut, ale bywają słabo wyposażone. Średnie przebiegi: 80-120 tys. km w autach z 2008 roku. Grande Punto można polecić przede wszystkim rodzinom z małymi dziećmi.

Marka/Model Fiat Grande Punto
Główne zalety Pakowny i ekonomiczny
Czy nadaje się do LPG? Tak
Za 15 tys. zł kupisz rocznik… 2008
Przebiegi od 80 do 120 tys. km
Silnik Benzynowy 1.4 8V
Zalety silnika Prosta, 8-zaworowa konstrukcja  z paskiem rozrządu
Pojemność 1368 cm3
Moc 77 KM
0-100 km/h 13,2 s
zużycie paliwa 6,4 l/100 km
Cena koszyka części (Klocki hamulcowe, Amortyzatory przednie (kpl.), Sprzęgło,
Tłumik końcowy)
1060