10 opon letnich 205/55 R16 – TEST

 

Test opon letnichNie tylko opony z górnej półki gwarantują bezpieczeństwo. Oto, jak wypadają budżetowe produkty (m.in. Dębica Presto HP czy Uniroyal Rainsport 3) na tle markowego Bridgestone’a i Nokiana. Test 10 opon letnich w popularnym rozmiarze 205/55 R16.

Oceń swoje opony w programie Wybór Kierowców

Nowe opony do samochodu nie są tanim wydatkiem, ale można go przynajmniej ograniczyć kupując ogumienie tzw. budżetowe. Cechuje je niższa cena zakupu, a przy tym pozwalają na bezpieczne prowadzenie auta. Dla porównania parametrów tańszych produktów z marką premium, w teście uwzględniono również markowe opony Bridgestone Driveguard i Nokian Line. Różnice w cenie za jedną sztukę, w zależności od modelu, wynoszą około kilkadziesiąt złotych. W pojedynku znalazł się też polski akcent – opona z Dębicy, model Presto HP.

Obiektywnym okiem

W teście uwzględniono dziesięć letnich opon w rozmiarze 205/55 R16, pasujących w dużej mierze do kompaktów i kilku aut klasy średniej. Badania parametrów miały miejsce w ośrodku w Texasie. Zastosowano tzw. benchmark tests, czyli metody pomiarowe stosowane w testach fabrycznych opon.

 aquaplaning poprzeczny
Aquaplaning

Pozwoliły one wyeliminować działanie czynników zewnętrznych i błędy systemu ABS, dzięki czemu każde ogumienie miało identyczne warunki pomiaru. Aby zachować obiektywizm w ocenie, kierowca podczas jazd nie wiedział, jakie opony ma założone jego samochód. Wszystkie produkty sprawdzono w kilku kategoriach na suchej i mokrej nawierzchni (jak droga hamowania, jazda sportowa, aquaplaning, hałas) i w testach laboratoryjnych, mierzących opory toczenia.

Lider jest tylko jeden

Końcowe rezultaty są zaskakujące. O ile wygrana najdroższego Bridgestone’a nie dziwi, to piąte miejsce również markowego Nokiana już tak. Przegrał m.in. z tańszą Fuldą i Dębicą. Opony, które uplasowały się za Nokianem cechują przyzwoite parametry na suchym asfalcie, ale wykazują podsterowność na mokrym podłożu. Co ciekawe, są też cichsze. Najgorsza z nich – Nankang – nie radzi sobie w żadnych warunkach, dlatego przestrzegamy przed jej kupnem.

Pierwsza trójka testu opon letnich

Miejsce 1
Bridgestone Driveguard
Bridgestone Driveguard
Bridgestone Driveguard

Jej wygrana jest właściwie oczywista. Komplet opon nie jest tani (1220 zł), ale też najbardziej uniwersalny ze wszystkich w teście. Bridgestone zapewnia doskonałą precyzję prowadzenia nawet gdy pada deszcz, jest najlepsza także na suchym. Jedynie długość drogi hamowania i hałas wypadły gorzej niż u niektórych konkurentów, choć bardzo nieznacznie. Ogumienie zdobyło 197,5 punktu na 200 możliwych.

Miejsce 2
Uniroyal Rainsport 3
Uniroyal Rainsport 3
Uniroyal Rainsport 3

Komplet opon tego producenta jest sporo tańszy od Bridgestone’a (884 zł), a również dobrze się spisuje w każdych warunkach. W porównaniu do lidera nie tylko lepiej hamuje, ale i zapewnia mniejsze opory toczenia. Nieco gorzej wypada w jeździe po okręgu i nie zapewnia dobrej precyzji kierowania zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie. Reasumując – 194,3 punkty na 200.

Miejsce 3
Dębica Presto HP
Dębica Presto HP
Dębica Presto HP

Opona polskiego producenta jest najtańsza w porównaniu – kosztuje 208 złotych za sztukę, a komplet 832 zł. Nie miało to jednak wpływu na uzyskanie miejsca na podium. Dębica nieźle wypada w próbach na mokrym asfalcie i ma duży zapas przyczepności. Gdy jest sucho, jest typowym “średniakiem”, natomiast jej mocną stroną nie jest tłumienie hałasów. Zważywszy na cenę, uzyskane 191,4 punktu jest doskonałym wynikiem w teście.

OponaCena za 4 szt (zł)IndeksMokroOpory tocz.SuchoSuma
Bridgestone Driveguard122094V99.34.094.2197.5
Uniroyal Rainsport 388491V97.15.092.2194.3
Dębica Presto HP83291V94.34.692.5191.4
Fulda Eco Control HP95694V92.54.793.9191.1
Nokian Line115694V93.44.593.0190.9
Hankook Ventus Prime 3 K12598894V89.74.694.1188.4
BF Goodrich g-Grip96494V88.94.493.1186.4
Nexen N'blue HD Plus90491V89.14.293.1186.4
Toyo Proxes CF2105294V89.14.291.8185.1
Nankang Green/Sport Eco-2+89694V86.03.991.2181.1