Nissan Figaro
Nissan Figaro

Japończycy produkują auta globalne, ale w historii motoryzacji nie brakuje ich nietuzinkowych projektów. Oto 10 najciekawszych aut z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Samochody japońskie stanowią ponad 12% wszystkich aut w Europie, jednak producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni zrobią wszystko, by ten bilans podnieść. Odświeżenie gamy, postawienie na odważniejszy design, wprowadzenie nowych modeli – to kroki, które już poczynili i będą rozwijać. W Polsce wciąż aktualny jest pogląd, że auta z Japonii to wyznacznik bezawaryjności, ale też nudy i braku polotu w designie. Patrząc na dzisiejsze Toyoty, Hondy czy Nissany trudno uznać je za „oklepane” stylistycznie, ale najnowsze modele też nie są tak trwałe jak sprzed 20 lat. Choć na pewno cieszą się większym uznaniem od marek europejskich.

Najciekawsze na rodzimych ziemiach

Japońscy producenci też mieli w zanadrzu ciekawe auta, tyle że… nie oferowali ich w Europie, dlatego nie są nam znane albo tylko na zasadzie skojarzenia. Były to przeważnie mikrosamochody z malutkimi silnikami, mające ciekawe rozwiązania techniczne i jak najmniejszą wagę. Powstawały na fali popularności aut typu kei-cars i często były produkowane małoseryjnie, więc nawet „u siebie” stanowią już wartość kolekcjonerską. Z jednym trzeba się zgodzić. Choć te autka nie grzeszyły osiągami, zachwycały wykorzystaniem każdego centymetra małego nadwozia i najzwyczajniej w świecie były urocze.

Ale nie tylko mikroauta pozwalały zawiesić oko na wytworach japońskiej motoryzacji. Oto dziesięć najciekawszych przykładów:

1 Honda S500

Mikrokabriolet o długości zaledwie 3,3 metra był drugim produkcyjnym samochodem Hondy (po pick-upie T360). Wytwarzanie trwało dwa lata i zakończyło się rezultatem 1363 egzemplarzy. Autko napędzał 0,5-litrowy, 4-cylindrowy silniczek o mocy 44 KM, mający przeniesienie napędu za pomocą łańcucha.

Honda S500
Honda S500

2 Mitsubishi Debonair

Samochód długo był jedynym reprezentantem Mitsubishi w segmencie aut klasy wyższej. Zaprezentowana w 1986 roku druga generacja nie miała już tak okazałych rozmiarów. Pierwszy Debonair mierzył 467 cm i pozostawał w produkcji przez 22 lata. Pod maską silniki od 2 do 2,6 litra.

Mitsubishi Debonair
Mitsubishi Debonair

3 Toyota 2000GT

Legendarne coupe Toyoty przez 3 lata produkcji (1967-70) powstało w ilości zaledwie 337 sztuk. Dwulitrowy motor z trzema gaźnikami generował 152 KM i rozpędzał auto do 100 km/h w 8,5 sekundy.

Toyota 2000GT
Toyota 2000GT

4 Mitsubishi Minica Skipper

„Sportowa” odmiana kei-cara Mitsubishi Minica z nadwoziem typu fastback. Trzymetrowe auto napędzał dwucylindrowy silnik o pojemności… 360 ccm i mocy 34 KM. Samochód ważył zaledwie 455 kg i miał tylny napęd.

Mitsubishi Minica Skipper
Mitsubishi Minica Skipper