Renault Clio V6

Renault, mimo sukcesów w sportach motorowych, nigdy nie było marką specjalizującą się w produkcji samochodów sportowych. Ale niektóre jej wytwory zaskakiwały bardziej niż niejeden supersamochód. Oto najciekawsze z nich.

Francuska marka, produkująca obecnie głównie popularne kompakty i auta miejskie, ma swój znaczący udział także w sporcie. W latach 1992-2013 samochody z silnikami Renault aż dwanaście razy zdobyły mistrzostwo konstruktorów Formuły 1. Przez ostatnie 20 lat firma regularnie zasypuje nas coraz mocniejszymi hot-hatchami na bazie modeli Clio i Megane. Niedawny debiut nowego Alpine A110, nawiązującego stylistycznie do pierwowzoru z lat 60. wręcz zachęca do zgłębienia historii marki, która kiedyś nie znała kompromisów. Przed wojną produkowała luksusowe limuzyny dla wybranych, by wraz z biegiem dziesięcioleci stopniowo zmieniać priorytety i pracować nad coraz mniejszymi autami. Przełom nastąpił w 1980 roku, gdy w typowo miejskim Renault 5 znalazł się centralnie umieszczony, potężny silnik. Żaden producent wtedy nie pokusił się o taki eksperyment. Od tego czasu Renault stało się wirtuozem w budowaniu ekstremalnie mocnych hatchbacków. I pozostaje nim do dziś.

10 wyjątkowych modeli Renault

Renault Nervasport

W momencie debiutu (1932 r.) plasował się w segmencie aut luksusowych. Nadwozie typu coupe z rozstawem osi wynoszącym aż 318 cm. Krążownika napędzał 4,8-litrowy, rzędowy motor o mocy 120 KM.

Renault Nervasport
Renault Nervasport
Renault Viva Grand Sport

Auto segment niżej od Nervasport, ale z czterema drzwiami i nowocześniejszą stylistyką. Z przodu obok kierowcy mogło usiąść aż dwóch pasażerów. 4,1-litrowy silnik R6 rozpędzał go do bardzo dobrych w 1934 roku 135 km/h.

Renault Viva Grand Sport
Renault Viva Grand Sport
Renault 8 Gordini

Cywilna odmiana, wyglądem przypominająca legendarną rajdówkę (niebieski kolor, dwa pasy biegnące przez cały samochód). Umieszczony z tyłu wzmocniony silnik w zależności od pojemności (1.1-1.3) generował od 96 do 104 KM. Umożliwiał rozpędzenie się nawet do 175 km/h. Wyprodukowano tylko 12 203 sztuk wersji Gordini.

Renault 8 Gordini
Renault 8 Gordini
Renault 17

Coupe o agresywnych liniach, powstałe w 1971 roku na bazie modelu 12, produkowanego na licencji również jako Dacia 1300. Zastępca modelu Caravelle. Podstawowa odmiana TL miała 90 KM, Gordini – 108 KM. Wyprodukowano ponad 92 tysiące sztuk.

Renault 17
Renault 17
Renault 5 Turbo

Ekstremalna odmiana miejskiej “5”. Umieszczony centralnie turbodoładowany silnik 1.4 w cywilnej wersji osiągał moc 164 KM, a w rajdowych 180, 210 i 350 KM (Maxi 5 Turbo). Okazałe błotniki były poszerzone aż o 30 cm względem wersji podstawowej. Powstało 3167 takich “Piątek”.

Renault 5 Turbo
Renault 5 Turbo
Renault Clio Williams

Nazwa odwołuje się do sukcesów z zespołem Williams w Formule 1. Z zewnątrz odmiana wyróżniała się granatowym lakierem i złotymi felgami. Pod maską dwulitrowa jednostka o mocy 150 KM, zapewniająca z zależności od edycji od 7,8 do 8,3 sekundy do 100 km/h.

Renault Clio Williams
Renault Clio Williams
Renault Sport Spider

Powstał, by znów wypromować Renault jako markę sportową. Auto nie miało składanego dachu ani ogrzewania, a we wczesnych wersjach nawet szyby przedniej. Dzięki małym wymiarom i niskiej wadze (380 cm i 930 kg), 146-konny silnik rozpędzał roadstera do 100 km/h w 6,5 sekundy. Przez 4 lata (1995-99) powstało 1726 sztuk Sport Spidera.

Renault Sport Spider
Renault Sport Spider
Renault Clio V6

Koncepcja znana z 5 Turbo – umieszczony centralnie za przednimi fotelami silnik 2.9 V6, przed liftingiem mający 226, po liftingu 255 KM (v-max – 250 km/h, 0-100 w 5,8 s). Początkowo produkowane w fabryce Alpine Clio V6 miało ponad 2 metry większą średnicę zawracania niż standardowa odmiana (13 metrów przy 10,7).

Renault Clio V6
Renault Clio V6
Renault Megane R.S. 275 Trophy-R

Najmocniejsza (i jednocześnie limitowana) odmiana R.S w poprzednim Megane nie miała nawet tylnej kanapy, a produkcję ograniczono do 250 sztuk. Pod maską 275 KM. Dostępna tylko w 2014 roku.

Renault Megane R.S. 275 Trophy-R
Renault Megane R.S. 275 Trophy-R
Dacia Sandero R.S. 2.0

Inaczej – usportowiona wersja auta znanego u nas jako Dacia Sandero (rumuńska marka należy do koncernu Renault). 145-konny silnik pozwala uzyskać przyspieszenie do 100 km/h w 8,5 sekundy. Sandero R.S. nie jest dostępne w Europie – można go kupić w krajach Ameryki Łacińskiej.

Renault Sandero R.S. 2.0
Renault Sandero R.S. 2.0