Cztery kompaktowe SUV-y – PORÓWNANIE

Toyota od wielu lat oferuje sporego SUV-a RAV4, ale na kompaktowego crossovera kazała klientom długo czekać. Dziennikarze tygodnika „Motor” sprawdzili, czy było warto. Z Toyotą C-HR rywalizuje Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai i Suzuki SX4 S-Cross.

Moda na samochody uterenowione nie przemija, lecz wciąż przybiera na sile. Modele te należą do najpopularniejszych w Polsce. W pierwszej pięćdziesiątce najchętniej kupowanych nowych aut w naszym kraju w 2016 r. jest aż 13 SUV-ów i crossoverów (dla porównania – jest też 14 kompaktów, 11 aut miejskich, 6 modeli klasy średniej i 3 minivany).

Mitsubishi ASX 1.6 Instyle Toyota C-HR 1.2 Turbo Dynamic Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Tekna Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BJ 4×4 Elegance
Silnik: benzynowy, R4, 1590 cm3 Silnik: benzynowy, turbo, R4, 1197 cm3 Silnik: benzynowy, turbo, R4, 1197 cm3 Silnik: benzynowy, turbo, R4, 1373 cm3
Moc maksymalna: 117 KM Moc maksymalna: 116 KM Moc maksymalna: 115 KM Moc maksymalna: 140 KM

Jeśli chodzi o liczbę sprzedanych egzemplarzy, na czele są auta kompaktowe, a za nimi miejskie – ale SUV-y i crossovery już depczą im po piętach. Wśród owych 13 modeli ze zwiększonym prześwitem aż 9 ma kompaktowe rozmiary. I właśnie takie samochody postanowiliśmy porównać. Okazją jest pojawienie się na rynku Toyoty C-HR. Ten kompaktowy SUV ma wszystko, co potrzebne, by poważnie namieszać na rynku. Wystarczy wspomnieć, że Toyota RAV4, choć kosztuje od 111 do 182 tys. zł, jest u nas piątym najpopularniejszym SUV-em. A C-HR kosztuje znacznie mniej – od 82 do 123 tys. zł.

Popularne odmiany

W tym teście skupiliśmy się na odmianach w cenie ok. 100 tys. zł. Taka kwota zwykle pozwala na zakup niezbyt mocnej odmiany benzynowej z napędem na przednie koła i bogatym wyposażeniem.

Mitsubishi ASX ma 117 KM mocy i w topowej wersji Instyle kosztuje 98 990 zł. Za 116-konną Toyotę C-HR w odmianie Dynamic trzeba zapłacić 101 400 zł, a cena Nissana Qashqaia (o mocy 115 KM) w wersji wyposażeniowej Tekna to 102 850 zł.

Suzuki daje więcej

Z tych założeń wyłamuje się czwarty testowany model, Suzuki SX4 S-Cross. Powodem jest jego cena – zdecydowanie niższa niż u konkurentów. Wersja o mocy 111 KM z przednim napędem i najbogatszym dostępnym wyposażeniem kosztuje raptem 73 900 zł!

Dlatego do porównania wybraliśmy taką konfigurację, jaką można kupić w założonej cenie – wersję z silnikiem o mocy 140 KM i napędem 4×4 kosztującą zaledwie 94 900 zł.

Oczywiście stawia to SX4 na uprzywilejowanej pozycji, ale trudno by było sobie wyobrazić, żeby klienci mający do wydania 100 tysięcy zł rezygnowali z tego powodu z wyboru Suzuki w wersji 4×4. Wręcz przeciwnie – to po prostu potężny atut tego modelu, który już na starcie daje S-Crossowi sporą przewagę. Sprawdźmy, czy po uwzględnieniu wszystkich pozostałych parametrów uda mu się ją utrzymać.